Többirányú edzés

Bevezető:
Az elmúlt pár hétben, főleg mióta az idő javulása utat engedett a szabadtéri sportoknak többen fordultak hozzám azzal a kérdéssel, hogyan lehet az, hogy eddigi munkájuk, gyógytornájuk, edzésük, otthoni vagy termi erősítésük nem érződik most amikor futni, kerékpározni, vagy teniszezni szeretnének, vagy egyszerűen csak sétálni egyet a szabadban hosszan? Erre szeretnék most választ adni, ehhez kell egy kis anatómia, de teljesen érthető a magyarázat!

Izmok felépítése:
Az izmok anatómiájáról, félépítéséről és működéséről nem sok ismerettel rendelkezik az, aki ezt iskolai keretek között végzettsége miatt nem tanulja. Az én véleményem, hogy minél tisztábban látjuk izmaink felépítését, annál könnyebbé válik a munka is velük, hiszen a vizuális hatás tovább fokozza a mozgás hatását! Éppen ezért el szoktam mondani, hogyan működik az izom, miként jönnek létre a mozgások. A többirányú edzés fontossága a harántcsíkolt izmok munkája mellett a kardiális és pulmonális rendszer gyengébb vagy fokozottabb terhelésére is vonatkozik!
Az izom működése:
Az izom működését fehérjeszálak úgynevezett aktin és miozin szálak adják, melyek egymáson elcsúszva az izom összehúzódását és visszanyúlást adják. Ez tulajdonképpen a megrövidülés és visszanyúlás. Rövidüléskor dolgozik az izom, visszanyúláskor pedig elernyed. Ha ez a megrövidülés és elernyedés a torna vagy edzés kapcsán csak “komfortzónában” mozog, vagyis nem fejtünk ki elég erőt, csak a kellemes tartományon belül dolgoztatjuk az izmokat, akkor a későbbiekben amikor erősebb izom-összehúzódásra van szükség azt tapasztaljuk, hogy izmaink nem állják meg a helyüket a kívánt erőkifejtéshez. Olyan mintha eddig nem is dolgoztunk volna velük, értük.

Kardiális, pulmonális erősítés:
A fentiekhez még hozzá jön az is, hogy ha a szív- és légzőrendszer edzése, munkájának fokozása kimarad egy tornából, akkor a fokozottabb terhelésnél, izmaink hiába lennének elég erősek a munkához, nem kapva elég vért és oxigént alul maradnak  a megmérettetésben, mert a mozgásnak csak kifulladás lesz a vége!
A kardiális és pulmonális erősítés pulzus és légzésszám fokozásával érhető el, vagyis egy felpörgetettebb mozgásszakasznak kell szerepelnie az edzés-, illetve tornatervben. Az igazi edzéshez pulzusszám mérése is szükséges, hogy megállapítható legyen hol tart a terhelhetőség. Kevésbé mozgó, vagy mozgásnál fájdalommal küzdő betegek esetében sem hagyható ki a szív- és légzőrendszer  erősítése, ilyenkor a légzőtorna, és a fokozott  sebességű gyakorlatok segítenek a rendszer erősítésében.

Összefoglalva:
Aktívabb, több mozgással bíró betegeknél: a speciális izomerősítés mellett (súlyzós, szalagos, gimnasztikai labdás) a kardiális és pulmonális rendszer erősítése sétával (irányított, meghatározott ritmus!) kocogással, kerékpározással a szabadban, vagy otthoni az előbbi mozgásokat imitáló súlyzós edzéssel megoldható a többoldalú edzés. Nem szabad azonban megfeledkezni az alapproblémáról, és csak annak rehabilitációja után, vagy mellette, de azt előtérben tartva építsük fel a tornatervet!
Kevésbé mozgó, fájdalommal küzdő betegeknél: A speciális mozgásterápián kívül nagyon fontos a légzőtorna! Egyrészt a pulmonális rendszer karban tartása miatt, másrészt pedig, mert a légzés a sav- bázis egyensúly helyreállításával, illetve abban való fontos szerepével sokat segít a gyógyulásban, vagy a fájdalom csökkentésben. A mozgáskorlátozottság, vagy fájdalom ne legyen akadálya a teljes körű gyógytornának, hiszen az első időkben elszenvedett nehézségek, szembesülések majd megtérülnek amikor azt tapasztaljuk, hogy a teljes rendszer, izomerő és állóképesség egyformán javul és erősödik, több utat kinyitva ezzel a mozgás szabadságához!

Mindenkinek kívánok kitartást, és sokoldalú terhelhetőséget a jövőben! A kudarcok ne lelombozzanak, hanem előre vigyenek bennünket, felismerve velük a még fejlesztésre váró területeinket!

Pap Andrea
andrea@papandrea.hu
www.papandrea.hu