Nyiroködéma gyógytorna gyakorlatai karon, lábon

A nyirokrendszer egyik sajátossága, hogy nincs úgynevezett keringető rendszere, mint a vér esetében a szív, a szövet közti térben így felszaporodhat, ha a nyirokcsomókat, az izmokat, vagy a szöveteket káros hatás éri.

Legfőbb, ödémát előidéző okok:

-nyirokcsomók működési zavara (fertőzés,tumor, egyéb betegség)

-tumorok utáni eltávolító műtét (nyirokcsomó eltávolítás, emlő teljes vagy részleges eltávolítása, hasi műtétek)

– középsúlyos és súlyos vénás panaszok következményeként

-inaktivitás, izompumpa működésének teljes vagy részleges leállása

 

A nyirokfolyadékot a szövet közti térből aktív és passzív beavatkozásokkal segítjük:

-aktív : gyógytorna, mozgásterápia, masszázs

-passzív: bandázs, tekercselés, kineziológiai taping (bár ez utóbbi részben aktívnak is tekinthető)

 

Az ödéma súlyosságától függően a bandázsolás és a gyógytorna erőssége is változik. A szövetekre gyakorolt nyomást a bandázs által okozott szorító erővel szabályozhatjuk, a gyógytorna pedig az izompumpa erősségét szabja meg.

A gyógytorna elengedhetetlen eleme a kezelésnek. A nyirokfolyadék legfőbb áramoltatója a szövetek mozgása és az izompumpa. Ezért logikus, hogy aktív mozgatás nélkül nem érhető el tartós és hatékony eredmény!

Javaslok egy alternatív technikát is az ödéma kezelésére, ez pedig a Kineziológiai taping. A tape (ejtsd:tép) egyik oldalán ragasztóval, másik oldalán textilborítással ellátott rugalmas anyag. Szerepe a szövetek megemelésében van és az anyagáramlás javításában. Aszerint hogy a tape bázisát, illetve szálait hogyan helyezzük el, a folyadék áramlása irányítható a centrum, vagyis a nyirokcsomók felé. A kezelés látványos, akár néhány órán belül jelentős apadás érhető el.

A nyirokfolyadék csökkentése a szövetek közül nagyon fontos. Feszítő hatása mind a szövetekre, mind az erekre káros hatást gyakorol. Ha ízületeket érint, akkor az ízületi tokot, szalagokat is feszíti, szerkezetüket károsítja. A mozgás beszűkítése miatt kialakult fájdalom és inaktivitás pedig már csak az ördögi kör egy újabb következménye.

 

 

Gyógytorna gyakorlatok felső végtagra:

Ülésben, vagy állásban végezhetőek

–        karok nyújtva leengedve a törzs mellé, kezek ökölbe szorítása és nyújtása 20×

oldalról félkörben emeljük a karokat, a kezekkel közben ökölbe szorítást-kiengedést végzünk

 

–       elölről emeljük a karokat kezek szorítgatásával, fej mellé magasra, majd ugyanezen a  vonalon lehozzuk

–       vállon a két kéz, vállkörzés hátra és előre 10-10szer

–       malomkörzés hátrafelé  a karokkal

–       „almaszedés” 10szer

–       szivacslabdát teszünk a kézbe 3 szorítás leengedett karokkal, 3 szorítás fej mellé emelt karokkal összesen 10×

–       szivacslabdával szorítás mellett vállhoz visszük a kezeket, majd ellazítva a labdaszorítást, leengedjük

–       összekulcsoljuk a kezeket, két tenyérben a labda, megemeljük a karokat, a labdát közben összeszorítjuk a tenyerekben, majd lehozzuk a 2 kart , ellazítjuk a labdát (felnyújtózáskor belégzés, leengedéskor kilégzés javasolt)

–       „imádkozó tartás” tenyerek nyújtva, összetámasztva, közte a labda. Nyomjuk össze a labdát, vegyünk mély levegőt, majd kilégzés ellazítás 2×10

 

–       végén 5× nyújtózás mély levegővel (felnyújtózáskor belégzés, leengedéskor kilégzés)

 

gyógytorna gyakorlatok alsó végtagra:

 

Hátonfekvés:

–       lábfej felhúzás-lefeszítés (spicc-pipa) 10×

–       bokákból körzés 10-10 kör

–       biciklizés a levegőben (egyszerre csak az egyik láb) 10× előre és hátra is

–       nyújtva lábemelés (másik láb talpon) 10×

 

–       láb emelése közben lábfej integetés (egyik láb talpon) 10×

–       talpon a két láb, fenékemelés 10×

 

–       talpon a két láb, térdek között labda, szorítás-lazítás 10 ×

–       talpon a lábak, térdek között labda, szorítás-lazítás + fenékemelés 10×

–       gumiszalaggal (legerősebb, hogy a lábat meg tudja tartani), törülközővel, vagy ugrálókötéllel végezhető:

–       láb emelése nyújtva a talpat a „támaszba” engedjük. Izmok a lábemeléshez nem kell, hogy nagyon feszüljenek, 2 karral és a szalaggal emeljük a lábat 10×

 

–       talp alatt a szalag (vagy az imént említettek közül valamelyik) nyújtva körzés a lábbal először egyik, majd másik irányba 10×

 

Megjegyzés:

A gyakorlatok közül egyik sem kötelező!
Mindenki saját erejéhez és képességeihez végezze a tornát, úgy kapható a legjobb eredmény.
Az ismétlésszámok csak javaslatok, ha túl sok, csak annyit végezzen, amit elbír túlterhelés nélkül!
Ha kevésnek tűnik az ismétlésszám, akkor se menjen fölé az első héten vagy az első 6 gyakorlás előtt!

Legjobb mindig a személyre szabott gyakorlatsor és kezelés, ezért javaslom keressen fel gyógytornászt a lehető leghatékonyabb Önnek szóló gyakorlatsor összeállításához! A torna mellé Kineziológiai Taping technikát, vagy bandázs kezelést ajánlok!

 

Aktivitásban gazdag szép napokat kívánva:

Pap Andrea – Gyógytorna
www.holisztikusgyogytorna.hu
06-20-426-3732