Kérdések és válaszok

Olvasva a postáimat, szinte hétről hétre bukkannak fel olyan ismétlődő kérdések,melyeket most csokorba szedtem és röviden megválaszolom. Bár így sokkal általánosabb, mintha személyre szabottan a kérdezőnek írnék, de sikerül talán alapkérdéseket összegyűjtve és megválaszolva egy pár dolgot a mindennapokra könnyebbé és tisztábbá tenni!

A válltáska, hátizsák, bevásárló szatyor cipelése, hordása, használata:
A kérdés többféle megfogalmazásban és körítéssel érkezett iskolás gyermekükért aggódó szülőktől, vállfájdalomra panaszkodó háziasszonyoktól, és persze a mindennapi nőiséghez tartozó válltáskát használó nőktől. Nem írom le a kérdéseket egyenként, mivel mindháromra vonatkoznak alapszabályok és mindegyikre ugyanaz.
A táskák, csomagok, szatyrok állandó és folyamatos szó szerinti cipelése egy idő után az ízületek túlterhelését, a törzs asszimmetriáját, az érintett oldali izmok megfeszülését okozzák. A váll felhúzódik, a törzs elcsavarodik, a fejtől kezdve a bokáig minden testrész érintetté válik a súly okozta elváltozásoktól! Szabály nincs sok, de ami van viszont nagyon fontos: A súly elosztása az egyik legfontosabb.
Válltáskánál a pánt legyen széles, lehetőleg minél rövidebb, hogy szinte a hónalj alá tudjuk venni! Ha nagy táskáról van szó (mostani divat) akkor legalább ne pakoljuk teli mindennel! Pár éve a miniatűr táska divat alatt is elboldogultunk valahogy, tehát csak a táskák mérete nőtt, a cipelendő cuccok száma lehetőleg ezt ne kövesse!
Hátizsáknál szintén a széles pánt és a két vállon egyformán feltéve  a pántokat hordjuk! Ha csak az egyik vállon van, akkor az válltáskának minősül, tehát ugyanaz vonatkozik rá! Ne próbáljunk mindent begyömöszölni a zsákba, egy szép ízléses erre a célra kitalált kézbe fogható dobozszerű irattartóval, vagy füles táskával, szatyorral a kézben (váltva vinni!) meghatározó terhet tudunk a vállról, hátról levenni!
Bevásárláskor a szatyrokat lehetőleg hasonló súllyal töltsük meg, és elosztva a két kézben egyenes háttal vigyük. Nem is szép és nem is egészséges a karácsonyfaként magunkra aggatott szatyorhálózat!

A magassarkú cipőről:
A magassarkú cipő hordása vagy nem hordása örök téma, nagyon megosztja a terapeuták véleményét. Tekintettel arra, hogy én úgy gondolom a test és lélek nem választható el, azt mondhatom, hogy akinek az életéhez, az önértékeléséhez , a nőiségéhez szigorúan hozzá tartozik a magas sarok, annak nehezen lehet és talán nem is kell lemondania róla. DE: nem kötelező a 10 cm-es sarok! Ha a láb fáj, ha dagad, ha a séta, állás járás már nehezített a fájdalom és deformitás miatt, akkor igenis lejjebb kell adni abból a magasságból! Szerencsére nagyon sokféle és fajta cipővel találkozhatunk most már, és a laposabb talpú, illetve alacsonyabb sarkú cipők között is rengeteg elegáns, szép és hordható cipőt találunk! Azzal is sokat teszünk, ha nem minden nap állunk magas sarokra, csak a hét kevesebb részében, vagy akkor, ha olyan alkalom van ami nagyon megkívánja. Cipő levétele után egy kis langyos fürdő, bekrémezés, átmozgatás csodákat tud tenni!

A mindennapi edzésről:
Időnként jönnek aggódó, önelégedetlen levelek arról, hogy a kitűzött rendszeres torna nem megy, időben, erőben elmarad a teljesítmény az elvárttól. Általában mindenkivel meg szoktam állapodni egy ismétlésszámban és napi rendszerességben, ami azt jelenti, hogy a megbeszélt “edzésterv” lenne a leghatékonyabb a gyógyulás, állapotjavítás, fejlődés szempontjából…De, ha időben vagy energiában ez nem megy azt nem kell azonnal kudarcként megélni. Amennyiben a Páciens nem élsportoló, vagy nem annak készül, akkor természetesen a mindennapokba, a neki megfelelő hétköznapi ritmusba kell a mozgást beiktatni. Az a céltól és a kezdeti állapottól függ, hogy kinek mennyi a javasolt és ezt érdemes is tartani, de ha mégsem megy hosszú távon, akkor nem a lélek gyötrése  a megoldás, hanem az, ha másfajta tervet állítunk össze és az, ha az újonnan kialakított tervet azért már próbálja tartani sőt ahogy idő és energia engedi rögtön fölé is menni! A mozgást és a tornát szeretni kell, ajándéknak érezni, nem szenvedni tőle és kikerülni!:-)

Remélem tudtam segíteni ismét néhány fontos információval, hamarosan jön az újabb kérdéscsomag!

Pap Andrea
andrea@papandrea.hu
www.papandrea.hu