Gyógytorna víz alatt

Bevezető: A víz alatti gyógytorna egy kedvelt és sokak számára ismert ága a mozgásterápiának. Számomra is meghatározó és sok tapasztalatot nyújtó év volt, amit hidroterápiai osztályon töltöttem. Láttam a víz és a vízben történő mozgás meghatározó és sok esetben látványos eredményt nyújtó hatásait, nem beszélve a könnyedség érzéséről ami a jó hangulatot is elősegíti!

Víz alatti torna:
A szárazföldi mozgással ellentétben a vízben jóval kisebb erő érvényesül és a víznek az is az előnye, hogy minden irányba könnyebben és szabadabban lehet mozogni. Nem kell tudni úszni, egy megfelelő medencében ahol alacsonyabb a  vízszint és leér a láb, vagy ahol a falban jól meg lehet kapaszkodni illetve feltámaszkodni számos lehetőség nyílik a szabad átmozgatásra, vagy a víz ellenállását felhasználva erősítésre is!
A vízben történő mozgást alapvetően a víz fizikai tulajdonságai (felhajtóerő, hidrosztatikai nyomás, örvénylések, hullámzások, áramlások) befolyásolják. Ezek segítik vagy éppen akadályozzák a mozgást a torna alatt, ezzel fejleszthetjük a mozgást, a térérzékelést, a mozgásterjedelmet, vagy épp az izomerőt!
Fontos a víz hőmérséklete is, túl hideg vagy túl meleg víz sem jó, leginkább a 30-35 fokos víz a legideálisabb  a vízben történő gyógytornához!

Eszközök:
A ma már széles körben alkalmazott vízi mozgásterápia természetesen sok eszközzel is rendelkezik. Víz alatti súlyzók (habszivacsból az ellenállás növelésére) a bokára csatolható “szárnyak” (szintén ellenállás növelésre) vagy víz alatti szteppadok ugyanúgy megtalálhatóak mint például víz alatti kerékpár!
Az eszközök használata akkor javasolt, ha már sok egyszerű, de pontosan kivitelezett gyakorlatsort ismerünk, és ezt a vízben jól el tudjuk végezni. Eszközök használata esetén fontos, hogy ilyenkor a szárazföldi súlyokkal ellentétben ugye, nem a súllyal, hanem a felhasznált erővel amit az ellenállással szemben fejtünk ki vagy az ismétlésszámmal tudjuk dozírozni az edzés erejét!

Tippek:
A víz alatti gyógytorna az alábbi betegségeknél jelenthet nagy segítséget:
– gerinc betegségei, gerincsérv
– alsó végtagi ízületi problémák
– vénás betegségek
– váll,- vállöv mozgásbeszűkülése, fájdalma
– térérzékelést, egyensúlyt és koordinációt érintő neurológiai betegségek
– baleset utáni (sebgyógyulást követően!) ízületi mozgásterjedelem növelés, izom rugalmasságának fokozása, erősítés

Összefoglalás:
A víz alatti gyógytorna akár csoportosan, akár egyénileg fontos, ajánlott és hatékony lehetősége a teljes mozgásterápiának. Színesíti és más irányú terhelésével szélesíti a gyógytorna adta lehetőségek tárát, javítja az erőnlétet, az állóképességet, jó hatású a légzésre és a hangulatra!
A vízben történő felső és alsó végtagi gyakorlatok mindenképpen jók akkor is, ha tehermentesítésre van szükség, ezáltal a mozgás közbeni esetleges fájdalom is csökkenthető, így élvezetesebb lesz a torna és könnyebben válnak rugalmasabbá az izmok! Kellő mennyiségű víz támasztja is a testet, (vagy a vízben a Beteg mellett álló gyógytornász nagyobb testtömegű páciens esetén is) biztonságot ad, kisebb az elesés veszélye.
Nagyon fontos, hogy felső végtag, vagy váll-nyaktorna esetén a kezelt és érintett terület legyen a víz alatt, csak így lesz hatékony a vízi terápia!

A nyár közeledtével egyre többet kerülhetünk vízpart közelébe, gyógyvizek, vagy vízitornára alkalmas megfelelő mélységű medencékkel rendelkező helyekre. Ilyenkor akár önállóan is elkezdhetünk mozgást a vízben, először csak óvatos átmozgatással, majd intenzívebb gyakorlatokkal alsó, felső végtagokra, gerincre. Ha az adott helyen dolgozik gyógytornász mindenképpen kérjük ki a segítségét, vagy még elindulás előtt kérjünk szakembertől vízitornához személyre szabott gyakorlatsort! Kellemes időtöltést, rehabilitációt és vízben végzett gyógytornát kívánok!

Pap Andrea
andrea@papandrea.hu
www.papandrea.hu