Fejfájás kezelése gyógytornával

Bevezető:
A fejfájás nagyon különböző problémákból eredhet, leginkább az agynyomás változásához, vagy érrendszeri betegségekhez kötik a problémát. Elég ritkán kerül elsőként az okok közé olyan ízületi elváltozások gyanúja amik a szerkezet megváltozott állapota miatt, az izomegyensúly felborulásának okozójaként, vagy a fájdalom miatti mozgásszegénység, merev tartás eredményeként rendszeresen visszatérő, a mindennapokat erősen befolyásoló fejfájást okozhat!

A fejfását okozó ízületi problémák:
Leggyakoribb a helytelen tartás miatt kialakuló vállövi, nyaki merevség amely létrehozza az izmok merevségét, az egyre inkább beszűkülő vállövi, nyaki mozgást, emiatt az erek nyomás alá kerülnek, kevesebb oxigéndús vér jut az agyba, ráadásul az erek falának rugalmassága is csökken, ettől pedig a probléma állandósul. Mivel egyre merevebb a  szerkezet és az izomzat a fejfájás egyre kisebb behatásra, egyre gyorsabban, majd egyre makacsabbul fog jelentkezni. Ha az izmok rugalmassága csökken, a nyak és a fej tartása megváltozik, lehet, hogy valamelyik oldalra el is húzódik, a vállak közül valamelyik magasabbra kerül. Ilyen alap helyzetben már elég egy rövid ülés a számítógép előtt, vagy olvasás lehajtott fejjel, vagy autóvezetés kicsit hosszabb távon és máris kezdődik az először tompa, enyhe nyomás a fejben ami majd erősödik.

Terápia gyógytornával:
A leghatékonyabb mozgásterápiának tapasztalatom szerint a nyak, váll-, vállöv ízületeinek célirányos átmozgató tornája bizonyult! Nagyon fontos, hogy az aktív mozgásterápia kiegészíthető manuális passzív technikákkal amit a gyógytornász a nyak és a váll átmozgató, mobilizációs technikáival segíthet elő! A gyógytornát segíthetik olyan gerinctornát támogató eszközök, mint például gumiszalag, és gimnasztikai labda (óriáslabda).
A tornát érdemes nyújtó gyakorlatokkal és légzőgyakorlatokkal kezdeni, majd a gerinc és a nyak-, fej szelektív tornájával folytatni. Ne sajnáljuk az időt arra, hogy a fej helyes tartását, a törzs egyenes, jól beállított helyzetét elsajátítsuk, illetve hogy a lazítást jól elvégezzük és hogy a lazító technikák gyakorlása után ez a lazulás tényleg érződjön. Merev, kötött szerkezet tornáztatása bizonyos esetekben még kárt is okozhat, mert további kötöttséget, majd ezzel járó fájdalmat eredményezhet! Éppen ezért a szakember véleményét és jól kiépített terápiáját érdemes pontosan követni, mert csak így érhető el a kívánt eredmény!

Legfontosabb gyakorlatok:
A torna elemei olyan háton-, hasonfekvő gyakorlatok, négykézláb helyzetben, majd nagylabdán ülésben végzett gerinc átmozgató mozdulatokkal amik elindítják az izmok lazítását, ennek eredményeként pedig a vér áramlásának fokozását. Fontos a váll lazítása, az, hogy tudatosan kialakítva a helyes tartást a nyakat megnyújtva, a vállakat lehúzva, a lapockákat hátra húzva tartsuk, majd ez lassan, észrevétlenül válik automatikussá. A felső végtag gyakorlatai elsősorban a vállat lehúzó, lefelé nyújtózó gyakorlatok legyenek. A tornasor végén a nyak szelektív tornája , megfelelő, pontos átmozgatás ajánlott, legvégül pedig mély levegővételekkel légzőgyakorlat zárja gyakorlatláncot!
Éjszakára anatómiai párnán fekvés megelőzi a panaszok erősödését és segíti a torna eredményességét! A “minden mindennel összefügg elve” ezen probléma esetén is működik, ha azt tapasztalja a Páciens, hogy éjszaka fogát összeszorítja, csikorgatja, vagy fájó rágóízülettel ébred, esetleg fogászati problémái vannak amiatt, hogy akár napközben észrevétlenül, vagy éjjel alvás közben a fogait összeszorítja számolhatunk már látatlanban is a nyaki merevséggel, később akár fejfájással is!

Napi 15 perc jól kialakított nyaktornával már sokat tehet a fejfájások számának csökkentéséért, vagy megszüntetéséért!

Pap Andrea
andrea@papandrea.hu
www.papandrea.hu