Csontritkulás mozgásterápiája

Bevezető:
Több okból jutott eszembe ezt a témát megemlíteni és néhány javaslatot tenni ahhoz, hogy a csontritkulás (osteoporosis) elkerülhető, vagy megfelelően kezelhető legyen! Az egyik az, hogy a fagyos idő közeledtével sajnos újra növekszik majd az elesés, elcsúszás következtében keletkezett törések száma, a másik pedig hogy mostanában feltűnt, a fiatalabb korosztály számára mennyire idegen ez a téma! Előfordul, hogy ha szóba kerül miért is fontos a mozgás fiatal korban is rendszeresen, a csontritkulásra mint lehetőségre csak legyintés és mosoly a válasz, pedig ez a betegség mindkét nemnél, bármelyik életkorban előfordulhat!

Mi a csontritkulás?
A csontritkulás alatt azt az állapotot értjük amikor a csontok ásvány-anyag tartalma és rugalmassága kóros mértékig csökken. Elsődleges okai lehetnek például a sovány testalkat, helytelen táplálkozás, dohányzás, változó kor, kevés mozgás és persze fontosak a genetikai tényezők. A csontritkulás előfordulhat más esetben is, másodlagosan, például tartós mozdulatlanság miatt amit betegség miatti hosszan tartó fekvés okoz, tartós gipszrögzítés (törés utáni kezelés című blog bejegyzésben már említettem milyen fontos a rögzítés alatt is a mozgáskezelés), sokízületi gyulladás, belgyógyászati betegségek.

Terápia:
A csontritkulás betegség! Lassan és csendben kialakuló betegség és igaz, hogy vannak fokozatai, de ha nem kezelik, illetve ha nem veszik időben észre akkor a csontok törése jöhet létre, súlyos esetben akár a csigolyák spontán törése is! (természetesen ez már egy súlyos, kezeletlen állapot oka lehet)
Terápiája elsődlegesen a megelőzés, amely az étrend átalakításából, gyógyszeres kezelésből és mozgásterápiából tevődik össze. A mozgásterápia, torna és gyógytorna nagyon fontos része a kezelésnek! A mozgás izom-összehúzódást hoz létre amely inger a csontokra mert az izmok ott tapadnak. Az izmok összehúzódása javítja a vérellátást, ezáltal a csontépítéshez szükséges ásványi anyagok beépülését biztosítja a szállításon át. A fizikai igénybevétel egy olyan inger amely a csontszerkezet terhelésén keresztül a csonttömeg növekedését eredményezi!
Eszközös tornák még jobban fokozzák a torna hatékonyságát, de túl nagy terhelés nem javasolt a már kialakult osteoporosis esetén, mert növeli a sérülések, törések esélyét! Használható bátran gumiszalag, kis súlyzó, vagy eszköz nélküli, csak izomfeszítéssel végzett torna, ez is kedvező eredményt mutat!
A mozgás hiánya az izmok leépülését eredményezi, a fentiek olvasása után már könnyen elképzelhető miként okoz problémát és hogyan vezet a csonttömeg vesztéséhez, és a csontszerkezet leépüléséhez.
Érdekes, hogy a csontritkulás ténye és előfordulásának gyakorisága inkább az idősebbek számára nyílvánvaló pedig ha a fiatalabb korosztály köreiben is többször és több formában kerülne ismertetésre akkor hatékonyabb lehetne a megelőzés, sok ember kímélhetné meg magát a következményektől időskorra!

Gyógytornász feladata:
Noha leginkább a már kialakult csontritkulás kezelésével találkozom, a megelőzésre is nagy hangsúlyt szeretnék fektetni, emiatt ezúton is felhívnám a figyelmet arra, hogy a környezetében élő gyermekek, fiatalok  minél hamarabb értesülhessenek a lehetséges kockázatokról, ha a mozgás hiánya fenn áll a mindennapokban!
A már kialakult enyhébb vagy súlyosabb osteoporosis gyógytornája nagyon fontos és az is, hogy mindig a betegség állapotának megfelelő gyógytornát kapja az illető! Ez természetesen akkor a legbiztosabb ha egy állapotfelmérést után a gyógytornász a Pácienssel együtt összeállítja a súlyosságnak megfelelő mozgásterápiát. A tornagyakorlatok összeállításánál fontos hogy eszközös, vagy anélküli lehet e a torna, illetve hogy milyen eszköz és milyen erősségű torna javasolt. Nagyon fontos a betegség alatt az izomerő megtartása, a tartás javítása és a mozgás szabadságának megőrzése! Érdekes tény, hogy a betegség miatt (főleg a súlyosabb, vagy már törést szenvedett Betegeknél) a mozgás bátortalanabb lesz, korlátozódik, beszűkül. Kialakul egy pszichés korlát is, bizonytalanság, csökkenő magabiztosság, amit a gyógytorna kellően fokozatos és jól összeállított tornaterv esetén nagyon szépen javít, újra magabiztosságot ad, visszaadhatja az örömet és az életkedvet!

Figyeljünk a mozgásunkra és testünkre! Vigyázzunk a velünk együtt élő szerkezetre annak minden hiányosságával és teljességével együtt, hogy a lehető legtöbbet hozhassuk ki magunkból!

Pap Andrea
andrea@papandrea.hu
www.papandrea.hu