Császármetszés és gyógytorna

Bevezető:
A természetes úzon történő szülés mozgásszervi szempontból leginkább a gát-és medenceizmokat, a császármetszés viszont a hasfalat, az egyenes hasizmot érinti. Sok különböző vélemény, hír, történet, vagy tapasztalati úton szerzett beszámoló kering arról, hogy a császármetszésnél illetve utána mi megengedett és mi nem mindennapi mozgásban és tornában. Itt is mint általában minden területen megoszlanak a vélemények és a javaslatok, de a tények leírásával talán nyújthatok némi biztos alapot ahhoz, hogy a kismama hogyan és mit tornázhat, mikor milyen mozgást végezhet!

Császármetszés:
Ez a műtéti eljárás egyre gyakoribb a kismamák esetében. Arról szakorvos kollégák tudnak leghitelesebben beszámolni miért és milyen gyakorisággal nő ezen beavatkozások száma, de mozgásszervi szempontból és a későbbi torna szempontjából a legfontosabb, hogy ez egy komoly hasi műtét!
A császármetszés után, mint minden műtét után fontos a hegszövet gyógyulása, a hegkezelés, a mozgások illetve ellenjavalt testhelyzetek szem előtt tartása! Egyébként általában a heg, illetve a hasi terület jelez is fájdalommal, vagy érzékenységgel azonnal, ha nem kívánt mozgást végez a kismama!

Gyógytorna a császármetszés után:
Az első két hétben a heg első gyógyulási szakaszában a hasi terület illetve a hasfal és hasizmok tornája nem javasolt! Inkább a  kímélet és a pihenés ajánlott. A mindennapi mozgásokba így is be fog kerülni olyan helyzet ami esetleg fájdalmat, kellemetlenséget eredményez. Ilyenkor csak légzőtorna és nyújtásokkal járó gyakorlatsor végzendő úgy, hogy a hasizmok a lehető legtöbbször ellazított állapotban legyenek.
A második héttől már bekapcsolhatjuk a kis mozgással és feszítéssel járó tornagyakorlatokat, de ezek is inkább csak a légzőtornával összekötött mozgások legyenek. A torna, leginkább eleinte gyógytorna megkezdése óvatos és fokozatosan felépített formában mindenképpen javasolt a természetes és a császármetszéssel történő szülés után is, mert a regenerálódás és a felépülés felgyorsítható a megfelelő mozgásterápiával!
Császármetszés esetén még azt is hozzá kell fűzni, hogy a heggyógyulás is könnyebb és gyorsabb a megfelelő mozgáskezeléssel.

Később:
A szülést követő kb. 6. héttől kezdhetjük az erősebb, intenzívebb tornát fokozott figyelemmel a hasizmokra, gát-, és medenceizmokra. Fontos eleme kell hogy legyen egy jól felépített tornának a gerinctorna és a vele járó törzsizom-erősítés. A császármetszés után általában hat héttel regenerálódnak a műtét által érintett hasizmok. A fokozatosság elve nagyon fontos, mert sem a túl lassú, sem  a túl gyors és túlzásba vitt edzés nem segítheti a felépülést!

Teljes gyógytornasor:
A teljes mozgássor hasonlóan épül fel mint más területen érintett gyógytornázók tornaleírása, de több fontos elem is odafigyelést igényel a személyre szabott gyógytorna terápia elkészítésénél. Elsőkét, mint más esetben itt is a Bemelegítés szakasszal kezdünk. Ez korai időszakban még háton fekvésben, később már álló helyzetben indítható. Sok légvétel a karok használatával és sok lassú, fokozatos nyújtózás (fájdalomhatárig) teszi ki ezt a szakaszt. Ezután jöhet a
Tonizáló, erősítő fázis. Ez minden izom célirányos és lehető legnagyobb mozgásterjedelmű átmozgatását, erősítését teszi ki. Ebben a részben a legfontosabb a kismama beszámolója általános állapotáról, mozgásszervi tüneteiről, és a megfelelő vizsgálat, mert figyelembe kell venni az esetleges meglévő, vagy a terhesség alatt kialakuló fájdalmakat, elváltozásokat!
A hasizom teljes regenerációja akár 3-5 hónapig is tarthat ezalatt mindig a személyre szabott, szakember által irányított vagy segített gyógytorna, vagy egyéb mozgásterápia javasolt csak. Jobb inkább óvatosnak, türelmesnek és tudatosnak lenni, hiszen a vágás helyén kialakulhatnak letapadások, gyulladások, ezeket jobb megelőzni, elkerülni.

Összefoglalva:
A császármetszés komoly műtét, de a mozgásnak, tornának nem kell megállnia tőle, csak jól felépített, fokozatosan emelkedő terheléssel javasolt alkalmazni! A mozgások már akár a műtét másnapján elkezdhetőek, de szakember által összeállított mozgásprogramot javasolt követni! A hasprés és a hasizmok célzott erősítő tornája 6 hétig nem ajánlott.
Persze ahogyan más terápiás esetben, úgy itt is kijelenthető, hogy ahogyan a személyiségek változóak, úgy a kismamák is sokfélék. Van aki többet, van aki kevesebbet bír, van aki edzettebb, van aki csak most kezdi a tornát. Éppen ezért a legfontosabb, hogy mindenki a saját ritmusában, saját fájdalom tűrésével és energiájával vigye végig a gyógytorna terápiát és meg lesz a pozitív hatása!

Pap Andrea
andrea@papandrea.hu
www.papandrea.hu