Autózás

Bevezető:
Minden reggel amikor nekiindulok a napnak, beülök az autóba, lassan csordogálok az első úti cél felé sokad magammal együtt. Valamelyik reggel azon töprengtem, vajon ha most ezen az autósoron végigszaladnék egy körkérdéssel “Kinek fája  háta az autózástól?” valószínűleg 10 emberből 8 máris mesélné a tünethalmazt amivel napi szinten küzd estére amikor ugyanezt az utat hazafelé teszi meg. Vagy ami még növeli a probléma lehetőségét ha egész nap kell kocsikázni…például annak a DHL-es srácnak akit majdnem minden nap látok a kisbuszban elgondolkodó arccal ücsörögni. Szinte már hallom is mit mondana….

Tünetek:
Leggyakoribb tünet természetesen a konkrét derékfájás. Az a húzó, égő érzés amire az ember simogatni, nyomogatni kezdi a derekát, vagy forgatja a törzsét jobbra balra némi enyhülést remélve. Kevésbé egyértelmű, de sokszor előforduló eset a láb duzzadása, vádli, talp enyhe nyomásérzése, zsibbadása. Nem marad ki általában – főleg valóban sokat autózóknál – a csípő fájdalmassá válása, a terhelhetőség csökkenése sem. A lehetséges tünetek variációs lehetőségei több oldalnyi irományt tennének ki, nem is sorolom fel, de egy biztos, aki sokat vagy régóta autózik, foglalkozásából, vagy a megteendő távolságból adódóan, kezdjen egy rövid “diagnosztizálásba” és a probléma okát ezennel megtalálva, máris léphetünk a következő fázisra, vagyis a kezelésre!

Mozgásterápia:
Azt szoktam mondani, hogy a gyógytorna szinte minden problémára megoldást nyújthat legyen az kisebb vagy nagyobb szerkezeti vagy szervezeti gond és ami a legszebb, hogy sok esetben még speciális hely és eszköz sem kell az alkalmazásához. Ez esetben sem kell mást tennünk, mint megtanulni néhány alapvető mozdulatot és észben tartani néhány jól jövő tanácsot, amikor a dugóban ücsörgünk várva a “szabadulásunkat”.
Először is figyeljük meg magunkat. A legtöbben féloldalasan az ajtóra dőlve, görbe háttal, lógó nyakkal nézelődünk. Ilyenkor nem történik más, mint aszimmetrikusan terheljük a csípőt, ferdén és görbén tartjuk a gerincünket, kicsi, felületes légzéssel a maradék lehetőséget is elvesszük az oxigénhez jutástól, a nyakat, vállövet helytelenül tartva előbb- utóbb még egy enyhe fejfájás is beköszönhet. Talán túl borúsan festettem le a dolgot? Pedig ez a valóság, csak nehéz észrevenni. Néha öntudatlanul előjön egy kis nyújtózás, nyaktekergetés, de sajnos több nem. Miért ne tennénk ezt tudatosan, akár 10 perc elegendő a további következmények elkerüléséhez!

Tanácsok, mozdulatok:
Építsük fel a tartást először! Próbáljuk a két ülőgumón egyformán elosztani a súlyt, egyenesítsük ki a törzset a medencét billentsük középállásba. A vállakat le és hátra húzzuk, fejtető nyújtózik, nyakat is nyújtsuk meg! Néhány erőteljes ki és belégzéssel gondoljunk az oxigénnel feltöltődésre is, tágítsuk a mellkast, vegyünk jó mély levegőket és erősen fújjuk ki (stresszoldásra is tökéletes). A vállakat engedjük, sőt húzzuk le-, és hátra, vállkörzéssel máris sokat tehetünk a lazításért. A nyak átmozgatása kövesse a mozgássort, fej oldalra döntése, forgatása, elől félkörök rajzolása a két váll között percek alatt csökkenti a kellemetlen kötöttség érzést!
Nagyon jó gyakorlat ha a két kezet a derékra tesszük a támlától eltávolítva a törzset, vállakat , könyököket erősen hátrahúzzuk homorítunk, fejet hátrahajtjuk, majd ezt egy kicsit megtartva domborítással fej előre hajtással, has préssel gömbölyítünk, könyököket, vállakat előre húzva! Levegővétellel összekötve frissítő érzést ad, ráadásul mindent jól átmozgat!

Szóval nem kell mást tenni, csak unatkozással, nézelődéssel telt “ráérős” perceinket töltsük meg aktivitással! Mozgassuk át a törzset, nyakat, üljünk helyesen, ne teljenek a poroszkáló percek se haszontalanul!

 

Kívánok ezúttal minden autóstársamnak haladós, biztonságos és átmozgással teli utat minden napra!

Pap Andrea
andrea@papandrea.hu
www.papandrea.hu