A térd

Bevezető:
A térd szervezetünk egyik legnagyobb és legbonyolultabb működésű ízülete. Nagyfokú terhelésnek van kitéve a mindennapok során, de leginkább mozgáskor, tornánál, sportolásnál. Hosszú oldalakon keresztül lehetne elemezni a járással kapcsolatos mozgását, vagy a különböző sérülési lehetőségeket, de én most csak a teljesség igénye nélkül néhány legtöbbször előforduló sérülésről írnék, pár mondatos kezelési lehetőséggel a gyógytorna keretein belül.

A térd felépítése:
Ahhoz hogy megértsük miért is ilyen sérülékeny ez az ízület, látnunk kell milyen összetett a felépítése. A térdízületet több csont (combcsont, lábszárcsont és a térdkalács)  nagyon sok szalag alkotja, egy nagy és erős tok fogja körbe. Az ízfelszínek között félhold alakú porckorongok vannak, amik a mozgást könnyítik. A sok “alkotó” mind egy-egy újabb lehetőség a sérülések tárházában, ráadásul mivel a térd két további fontos és összetett ízület között helyezkedik el, nem csak közvetlenül, hanem közvetve is károsodhat.

Leggyakoribb sérülések:
A térd lágyrész sérülései:  Leggyakoribbak a térdszalag és a meniscus sérülései. A térdízület  csavarodó mozdulata okozza mozgás, futás közben. Síelők, futók, focisták, kosarasok, kézilabdások jól ismert sérülése. Leginkább az elülső keresztszalag sérül, térd beduzzad, szúró fájdalom jelentkezik, a térd bizonytalanná válik, nem vagy csak nehezen terhelhető. A kezelés mindenképpen rögzítéssel kezdődik, majd ennek letelte után (ezt az orvos vizsgálattal állapítja meg) megkezdődhet az óvatos bemozgatás, majd a fokozatos terhelés növelésével az izmok vissza-, és felerősítése. Nagyon fontos a térdízületet körülvevő izmok megerősítése, mert a térd továbbra is sérülékeny marad és az izmok erejük növekedésével a terhelést jobban átveszik! Későbbiekben egy darabig az izomerősítés mellett térdrögzítő használata is javasolt. A legjobb az oldalsínnel is ellátott rögzítő, a már sérült térdet ez védi legjobban! A térd sérülése esetén mindig nézessük meg orvossal és feltétlenül helyezzük nyugalomba az ízületet pár hétre, mert egy-egy leszakadó rész az ízületbe kerülve a porcfelszínt károsíthatja, illetve ha a térd rehabilitációja nem történik meg, a terhelhetősége komolyan lecsökken, későbbiekben lassan, észrevétlenül, de visszafordíthatatlanul károsodást okozva a térdben, mindennapos problémát okozva ezzel mozgásban, járásban, sportban!

A térd arthrosisa:
A térdízületet ért erőhatások, elszenvedett apróbb sérülések, valamint az életkor előrehaladása a porcfelszín folyamatosan, kisebb vagy nagyobb mértékben károsodik. Az ízület pusztulásával, kopásával alakul ki az arthrosis, vagyis a porcfelszín lekopása, az ízület gyulladása. A betegség először indítási, majd később terhelési fájdalommal jelentkezik. Korai szakaszban a gyógytorna elengedhetetlen a hatékony kezelésben, de csak a gyulladás csökkentésével együtt (gyógyszeres, vagy természetes készítményekkel). Későbbiekben is a folyamatos mozgás és izomerősítés és a porcépítő anyagok használata a fő vonal a terápiában. Az izomerősítéssel a terhelést csökkenthetjük az ízületre, ezzel enyhítve a fájdalmat, gyulladást, kopást.

Törések:
A térd körüli törések (combcsont, vagy lábszárcsont törése, térdkalács sérülése) meglehetősen gyakoriak, kezelésük rögzítéssel kezdődik, amely lehet csak gipszes,vagy műtéttel csavaros, lemezes. Minden esetben fontos már a rögzítés alatt a gyógytorna elkezdése a minél jobb izomerő fenntartáshoz, majd levétel után a térd körüli izmok tornáztatása, az ízület lassú bemozgatása, a fokozatosan felépített terhelés mielőbbi megkezdése.! Az első 2 hétben nagyon fontos az intenzív torna és a térdhajlítás megkezdése, hogy a térd a 90fokos hajlítást mielőbb elérje! A térd bemerevedése, izmok letapadása esetén a manuális technikák alkalmazása (passzív kimozgatás, masszírozás az izmokra) ajánlott.

Prevenció:
A térdízület nagyon sérülékeny. Fontos ismételten megjegyeznem hogy a megelőzés a legjobb “terápia”! Két tényező a legmeghatározóbb; a testsúlykontroll és a térdízület edzése. A súly csökkentésével és az izmok edzésével két oldalról tehermentesítjük az ízületet, sokat téve ezzel a kopás elkerülésére. Bár a traumás sérülések (törések, balesetek) nem kerülhetőek  el a megelőzéssel, de egy jó állapotú térdízület rehabilitációja sokkal stabilabb és biztosabb! Az ízület kopása pedig enyhébb formában jelentkezik, kitolódik vagy teljesen elkerülhető!

A térd tornája, mozgatása kiegészíthető sétával, kerékpározással,úszással, személyre szabott gyógytornával. Most hogy megállíthatatlanul jön a tavasz, a napsütésben induljunk neki a szabad levegőn mozgásnak! Szóljon ez az évszak a testi lelki megerősödésről, egészségesebb életről!

Pap Andrea
andrea@papandrea.hu
www.papandrea.hu