A gyógytornáról

Bevezető:
Ahogy jön a tavasz és kiszabadul az érzelem, a mozogni vágyás, a  lendület a télen megridegült, megkövült testekből, úgy jelentkeznek a télen álmot alvó problémák. Jön a sok gerinc, térd, váll és állóképességi nehézségek, mozgásbeszűkülések, fájdalmak. Mellettük persze a már diagnosztizált, régebb óta meglévő betegségek is egyre ingadozóbbá válnak, a fájdalom erősebb, vagy éppen az enyhülés szakasza kezdődik ami sajnos az elhamarkodott “meggyógyultam , most már bármit csinálhatok” mozgásoktól aztán sokszorosan esnek vissza.

Általánosságban a mozgásról:
Sajnos a tél, a hideg és a megrövidült, beszűkült mindennapoktól mozgásszegénnyé vált hónapok hozzák hatásukat most amikor mindenki úgy nekiindulna a tavasznak. Hiába szól minden magazin, újság, fórum arról, hogy a mozgást, a sportot, a terápiás tevékenységeket nem szabad semmikor elhanyagolni, mégis megtörténik, de remélem idővel ez másképp lesz! Mindannyian tudjuk hogy télen fáradékonyabb, lassabb a szervezet, de várhatóan okítólag hat majd az idei év tapasztalata a jövőre nézve!
Az alábbiakban szeretnék néhány tanáccsal szolgálni a tavasz kezdetére.

Mozgásformák és javaslatok gyógytornásztól:
A futás: Sok ember indul neki az első napsugarak hívó szavára futni. Ez nagyon jó és dicséretes, egy dolgot ne felejtsünk el, ha a lendület elindul; amennyiben nem volt elég intenzitású mozgás, futás a megelőző hónapokban, akkor ennek megkezdése lassan és megfontoltan történjen! Szelektív (minden izomra kiterjedő néhány hetes edzéssel) izomerősítéssel az alsó végtag és a törzs izmait először hozzuk formába, majd ezt egészítsük ki kardiális edzéssel (futópad, ellipszis tréner, otthon pedig helyben járás, vagy futás, boxoló mozdulatok, gyors és pulzusszámot növelő gyakorlatok). A futás előtt a bemelegítés elengedhetetlen! Volt több Páciensem is (sérülés után) akik azt mondták, hogy “az olyan ciki és kellemetlen amikor a többiek ezt nézik” . Nos, rendben de utánna a sérülést, a fájdalmat ki szenvedi el?! Szóval hajrá régi és új futók! Bemelegítés, fokozatosság, kitartás!

A konditermekről:
Tavasszal a legjobb terembe menni, akár a rehabilitáció végső fázisáért, akár erőnlétért, akár alakért, akár fogyásért. Az íratlan szabályok itt is ugyanazok! Előre ráedzés, fokozatosság, kitartás! Azt mindenképpen javasolnám, hogy az edzőtermi edzésekhez szakember, gyógytornász, sportoló, vagy személyi edző tanácsát kérjék ki! Rehabilitáció témakörben elsősorban azt javasolnám, hogy a gyógytornászuk véleményét, tanácsát mindenképpen vegyék figyelembe, hiszen ki ismerné jobban a balesetet, sérülést, a Páciens anatómiáját, felépülésének és izomfejlődésének történetét, mint az akivel már egy ideje dolgoznak? Mindent bele termesek, a jelszó megfontoltság, fokozatosság, célok!

A régi betegségeknél:
Semmiképpen nem hagynám ki a felsorolásból a régi szerkezeti, vagy idegrendszeri sérülésből adódó problémák, betegségek tavaszi “megújulását”. Sokszor előfordul, hogy a reumás betegek állapota igen ingadozó a tavasz előtti, vagy az évszaknak megfelelő hőmérséklet ingadozástól. Nem szabad figyelmen kívül hagyni és mindig az állapotnak megfelelő tornát tartani! A téli hónapok miatti ízületi merevséget, fokozott fájdalmat( némelyeknél pont a melegebb idő okozta bajokat) annak megfelelően kell gyógytornáztatni! A már begyakorlott, ismert gyakorlatsort kiegészíthetjük eszközökkel, vagy új eszközökkel, zenével,  újabb gyakorlatokkal. A változatosság a gyógytornában is fontos! Egyrészt azért hogy ne legyen monoton, másrészt pedig azért hogy minél több irányú terhelés érje az izmokat, az egyensúlyi- és koordinációs rendszert! Hit, bizalom és kitartás a kulcsszavak!

Változatosság:
Legvégül ejtenék néhány szót arról, hogy mit is értek változatosságon. A gyógytorna nem egy száraz, megterhelő és monoton torna, legkevésbé ilyen tudomány! A gyógytorna eszközei, elemei, formái roppant változatosak. Az csak a szakemberen múlik, hogy mi lesz a következő lépcső és hogyan építi fel a rehabilitációt. Természetesen a Beteg igényeit, gondolatait és kívánságait mindig figyelve egy kellemes, hatékony, célirányos óratervet és terápiás tervet építhetünk ki!  Elemei adódhatnak  a speciális gyógytornából (amit feltétlenül figyelembe kell venni!) megfűszerezve a szerencsére újabb és újabb irányzatokkal. Lehet az a gyógytorna dinamikus zenével, lassú relaxációs, eszközös például gumiszalaggal,labdával, dinamikus párnával, esetleg láb-karsúlyokkal, vagy mindezek kombinációjával, a lényeg a hatékonyság és az, hogy a megszokott tornát, edzést, rendszerességet ne adjuk fel!

Kívánok mindenkinek elszántságot, célt, és kitartást a tavaszra is!

Pap Andrea
andrea@papandrea.hu
www.papandrea.hu