Magas vérnyomás és gyógytorna

Bevezető:
Talán az egyik legnagyobb körültekintést, felmérést és megalapozást igénylő területe a gyógytornának a kardiális rendszerrel összefüggő betegségek, tünetek, problémák köre. A szív-, és keringési rendszer működésének pontos ismerete, valamint az állandó állapotfelmérés és folyamatos manuális, vagy műszeres mérések nélkül nem is lehetne biztonsággal kezelni az adott betegségcsoportot.  Ha mégis, akkor olyan problémák, súlyosabb, vagy kevésbé súlyos, de mégis elbizonytalanító tünetek jelentkeznének a gyógytorna alatt ami a későbbiekben megkérdőjelezné a gyógytorna hatékonyságát, vagy hosszú távú eredményességét. Mivel a szív-és keringési betegségek témakörébe nagyon sok, gyógytorna által is kezelt eset tartozik, ezért én a címben is szereplő és gyakran kontraindikációként is emlegetett magas vérnyomásról írnék az alábbiakban remélhetőleg sok újabb hasznos információval teli mondatot!

Magas vérnyomás:
A szakkönyvek szerint a normál vérnyomás 130/80, 140/90 Hgmm amit higanyos, vagy digitális vérnyomásmérővel mérhetünk. A normál pulzus 75/perc. Kiegészítésképpen megjegyezném, hogy több helyen olvastam, a mai felgyorsult élet és civilizációs ártalom (túlterheltség, stressz) miatt a normál vérnyomás és pulzusszám még ennél kicsit magasabb értékeknél is elfogadható, de ez csak személyre szabott esetben és rendszeres mérés mellett stabil értékekkel jogos.
Ha diagnosztizálják a kóros magas vérnyomást, érvizsgálattal, keringést megfigyelő vizsgálatokkal is úgy ítélik meg hogy az erek állapota, az érfal rugalmatlansága és a szervezetet is terhelő,  negatív tünetekkel jelentkező hipertónia áll fenn, akkor megkezdik az elsősorban gyógyszeres kezelést. Itt is az a cél, mint a legtöbb esetben, hogy kialakítsanak egy olyan stabil, a mindennapokat újra visszahozó állapotot, ami után a kialakított állapot a betegség előttihez a legközelebbi.
A magas vérnyomás egy olyan betegség és tünetcsoport ami sokszor észrevétlenül, hosszú ideig megbújva maradhat. Nem jelzi más, csak időnkénti fejfájás, rossz közérzet, szédülés. Családi halmozódás gyakran előfordul, de kialakulhat enélkül is a mindennapi ártalmak, vagy egészségtelen életvitel kapcsán. Oka lehet a rendszert működtető hormonális elváltozások miatt, de okozhatja például a dohányzás, vagy elhízás miatti érfal elváltozás, meszesedés is.

Gyógytornája:
Abban az esetben, ha a probléma gyökere életviteli szempont miatt alakul ki, akkor külön magyarázat sem szükséges annak belátásához, mennyiben járulhat hozzá a gyógytorna, a személyre kialakított mozgásprogram a gyógyuláshoz, az életminőség javításához. A betegség enyhébb formájában azt javasolnám, hogy a gyógytorna és a mozgás előzze meg a  gyógyszeres kezelést, mert lehet, hogy már önmagában ez is elég a stabil eredmény eléréséhez. Súlyosabb esetben, vagy ingadozóbb kóros vérnyomásértékeknél a mozgásterápia elengedhetetlen kiegészítője a sikeres terápiának!
A gyógytorna mindig alapos kikérdezéssel, az orvosi papírok figyelmes átolvasásával, állapotfelméréssel kezdődik. Az első pár alkalommal alapozó, pulzus és/vagy vérnyomáskontrollal végzett gyógytorna órák felépítése a fontos. A jó közérzet már önmagában eredmény, de ha szükséges a testsúly egyensúlyba hozás, az erősítés és az állóképesség-  terhelhetőség fokozása a legvégső cél!
Egy izomzatában megerősödött, állóképességében fokozódott test sokkal rugalmasabban kezeli a keringés változását, egy jó állapotú izomzat segíti az erek simaizmainak munkáját, a szükséges gyógyszeres terápia pedig tartósabb és sikeresebb lehet ha külsőleg is megerősített szerkezetre alkalmazzák!

Tanácsok:
Családi halmozódás, túlsúly, vagy dohányzás esetén már megelőzésképp, prevencióban is ajánlom olyan kardiális tréning elkezdését, amely a testet és a szívet valamint a keringést karban tartja, edzi, fejleszti. Ha a betegség kialakulásáért a hormonális rendszer felelős akkor mielőbb gyógyszeres kezelés és mellette a gyógytorna javasolt, hogy a későbbi romlás elkerülhető legyen, illetve hogy az állapot javíthatóvá váljon és a gyógyszert későbbiekben csökkenteni, vagy elhagyni lehessen!

A magas vérnyomás nem kontraindikációja a gyógytornának!  A rosszullétek, vagy bizonytalanság miatt elkerült mozgás épp olyan ártalmas mint maga a betegség! Ha a kezelés hiányos akkor pedig csak még több probléma forrása lehet majd a későbbiekben!

Mindenkinek jó tornázást és szép napokat kívánok!

Pap Andrea
andrea@papandrea.hu
www.papandrea.hu

Császármetszés és gyógytorna

Bevezető:
A természetes úzon történő szülés mozgásszervi szempontból leginkább a gát-és medenceizmokat, a császármetszés viszont a hasfalat, az egyenes hasizmot érinti. Sok különböző vélemény, hír, történet, vagy tapasztalati úton szerzett beszámoló kering arról, hogy a császármetszésnél illetve utána mi megengedett és mi nem mindennapi mozgásban és tornában. Itt is mint általában minden területen megoszlanak a vélemények és a javaslatok, de a tények leírásával talán nyújthatok némi biztos alapot ahhoz, hogy a kismama hogyan és mit tornázhat, mikor milyen mozgást végezhet!

Császármetszés:
Ez a műtéti eljárás egyre gyakoribb a kismamák esetében. Arról szakorvos kollégák tudnak leghitelesebben beszámolni miért és milyen gyakorisággal nő ezen beavatkozások száma, de mozgásszervi szempontból és a későbbi torna szempontjából a legfontosabb, hogy ez egy komoly hasi műtét!
A császármetszés után, mint minden műtét után fontos a hegszövet gyógyulása, a hegkezelés, a mozgások illetve ellenjavalt testhelyzetek szem előtt tartása! Egyébként általában a heg, illetve a hasi terület jelez is fájdalommal, vagy érzékenységgel azonnal, ha nem kívánt mozgást végez a kismama!

Gyógytorna a császármetszés után:
Az első két hétben a heg első gyógyulási szakaszában a hasi terület illetve a hasfal és hasizmok tornája nem javasolt! Inkább a  kímélet és a pihenés ajánlott. A mindennapi mozgásokba így is be fog kerülni olyan helyzet ami esetleg fájdalmat, kellemetlenséget eredményez. Ilyenkor csak légzőtorna és nyújtásokkal járó gyakorlatsor végzendő úgy, hogy a hasizmok a lehető legtöbbször ellazított állapotban legyenek.
A második héttől már bekapcsolhatjuk a kis mozgással és feszítéssel járó tornagyakorlatokat, de ezek is inkább csak a légzőtornával összekötött mozgások legyenek. A torna, leginkább eleinte gyógytorna megkezdése óvatos és fokozatosan felépített formában mindenképpen javasolt a természetes és a császármetszéssel történő szülés után is, mert a regenerálódás és a felépülés felgyorsítható a megfelelő mozgásterápiával!
Császármetszés esetén még azt is hozzá kell fűzni, hogy a heggyógyulás is könnyebb és gyorsabb a megfelelő mozgáskezeléssel.

Később:
A szülést követő kb. 6. héttől kezdhetjük az erősebb, intenzívebb tornát fokozott figyelemmel a hasizmokra, gát-, és medenceizmokra. Fontos eleme kell hogy legyen egy jól felépített tornának a gerinctorna és a vele járó törzsizom-erősítés. A császármetszés után általában hat héttel regenerálódnak a műtét által érintett hasizmok. A fokozatosság elve nagyon fontos, mert sem a túl lassú, sem  a túl gyors és túlzásba vitt edzés nem segítheti a felépülést!

Teljes gyógytornasor:
A teljes mozgássor hasonlóan épül fel mint más területen érintett gyógytornázók tornaleírása, de több fontos elem is odafigyelést igényel a személyre szabott gyógytorna terápia elkészítésénél. Elsőkét, mint más esetben itt is a Bemelegítés szakasszal kezdünk. Ez korai időszakban még háton fekvésben, később már álló helyzetben indítható. Sok légvétel a karok használatával és sok lassú, fokozatos nyújtózás (fájdalomhatárig) teszi ki ezt a szakaszt. Ezután jöhet a
Tonizáló, erősítő fázis. Ez minden izom célirányos és lehető legnagyobb mozgásterjedelmű átmozgatását, erősítését teszi ki. Ebben a részben a legfontosabb a kismama beszámolója általános állapotáról, mozgásszervi tüneteiről, és a megfelelő vizsgálat, mert figyelembe kell venni az esetleges meglévő, vagy a terhesség alatt kialakuló fájdalmakat, elváltozásokat!
A hasizom teljes regenerációja akár 3-5 hónapig is tarthat ezalatt mindig a személyre szabott, szakember által irányított vagy segített gyógytorna, vagy egyéb mozgásterápia javasolt csak. Jobb inkább óvatosnak, türelmesnek és tudatosnak lenni, hiszen a vágás helyén kialakulhatnak letapadások, gyulladások, ezeket jobb megelőzni, elkerülni.

Összefoglalva:
A császármetszés komoly műtét, de a mozgásnak, tornának nem kell megállnia tőle, csak jól felépített, fokozatosan emelkedő terheléssel javasolt alkalmazni! A mozgások már akár a műtét másnapján elkezdhetőek, de szakember által összeállított mozgásprogramot javasolt követni! A hasprés és a hasizmok célzott erősítő tornája 6 hétig nem ajánlott.
Persze ahogyan más terápiás esetben, úgy itt is kijelenthető, hogy ahogyan a személyiségek változóak, úgy a kismamák is sokfélék. Van aki többet, van aki kevesebbet bír, van aki edzettebb, van aki csak most kezdi a tornát. Éppen ezért a legfontosabb, hogy mindenki a saját ritmusában, saját fájdalom tűrésével és energiájával vigye végig a gyógytorna terápiát és meg lesz a pozitív hatása!

Pap Andrea
andrea@papandrea.hu
www.papandrea.hu

Tudatosítás

Bevezető:
A gyógytornára sok esetben, sok formában lehet szükség a megelőzésben, rehabilitációban, állapot fenntartásban. Minden torna, ahogyan a gyógytornázók személyisége is és a problémák betegségek is különbözőek, variábilisak. Egy dologban azonban minden terápia célja, oka és tényleges szerepe is azonos. Meg kell tanulnunk (újra) kapcsolatba lépni az izmokkal, felügyelni a munkájukat, irányítani a mozgásukat.

Gyógytorna szerepe a tudatosításban:
Közhelyes, de igaz, hogy a mozgást a mozgás által lehet javítani, gyógyítani, aktivitást csak aktivitással lehet növelni.
A mozgásszervrendszer rehabilitációját éppen ezért elképzelhetetlennek tartom a célirányos, szakszerű és hatékony mozgásterápia nélkül. Ennek első lépés általában a célzott terület átmozgatása, tornáztatása, erősítése. Egyértelműnek és világosnak tűnik ez, de sok esetben egy fontos dolog hiánya miatt nem jönnek létre az igazi, hatékony áttörések a gyógyulásban, erősödésben, vagy az állapot fenntartásában. A TUDATOSÍTÁS.

Gyógytorna és tudatosítás:
A gyógytornásznak nem az a szerepe, hogy sablonos gyakorlatsorokat diktáljon és gyógyulást varázsoljon! Nagyon fontos szerepe a szakembernek az, hogy a Beteget segítse újra kapcsolatba lépni az izmaival, tudván hogy melyik mozgás miért fontos és az adott gyakorlattal mi várható. Megszokásból és kapkodva végzett tornasor nem hozza azt az eredményt amit egy végiggondolt, tudatos, türelemmel és kitartással végzett gyakorlatsor eredményez!
Amennyiben a megelőzés a cél akkor is a tudatos izommozgáson, testtartáson van a hangsúly! Amint megismerjük és megtanuljuk testünk felépítését és mozgását, működését, máris közelebb jutottunk önmagunkhoz és saját irányításunkhoz! Könnyebben fogunk felfedezni elváltozásokat és könnyebben is fogjuk helyreállítani azokat!
Ha sérülés után kell újra dolgoztatni izmainkat, sokszor észrevehető, hogy a figyelmes izommunka és a tudatos gyógytorna után az eddig sérült oldal még erősebb és ellenállóbb is lesz mint az egészséges részek!

Szervezett munka:
Testünket és izmainkat akár egy munkahelyi csapatnak is felfoghatjuk, akik dolgoznak, fenntartanak, előre visznek, stabilizálnak. A gond ott kezdődik ha a főnök (vagyis mi személy szerint) igazából nem is tudja kinek mi a feladata. A dolgozók lelkiismeretesen teszik ugyan a  munkájukat de nem biztos hogy mindig jól, ezért az egész rendszerben “elcsúszást” eredményezhetnek. Ha valamelyik “dolgozó” pedig sérülés vagy betegség miatt kiesik a munkából, vajon hogy hozzuk vissza, ha nem tudjuk rendesen irányítani, mert nem ismerjük a munkakörét. Nem beszélve arról, hogy a kieső munkáját persze másnak kell végezni, emiatt pedig azok túlterhelődnek. Mi történne egy valódi munkahelyen, ha ilyen ködös viszonyok lennének?

Gyógytorna:
A fenti képzeletbeli munkahely példával természetesen nem arra céloztam, hogy mindenkinek kellene ismerni testének pontos anatómiáját vagy működését, mert erre vagyunk mi gyógytornászok, mozgásterapeuták, sporttal foglalkozó szakemberek. A lényeg csupán annyi, hogy ha mozgásra, gyógytornára, sportra kerül a sor a mozgásokat kövessük figyelemmel, az izmok működését próbáljuk rögzíteni, gondolattal, éberséggel is támogatni, tudatosítani!

Mindenkinek kívánok szép, sikerekkel teli napokat!

Pap Andrea
andrea@papandrea.hu
www.papandrea.hu

Gyógytorna a mindennapi rutinhoz

Bevezető:
Amikor egy krónikus betegség után megkezdjük a gyógytorna terápiát még nem mindig látjuk teljesen tisztán a következő hetek forgatókönyvét, vagy azt, hogy a legvégén majd mi várható. Személyre szabottan ugyan, de kidolgozunk egy első lépcsőfokokban még főképp általános gyakorlatokat tartalmazó gyógytorna gyakorlatsort, amit azután a második, harmadik alkalommal tudunk igazán a Páciensre szabni, dozírozásban, gyakoriságban, időtartamban egyaránt. A legnehezebb azt megállapítani, hogy mi lesz majd és főképp mikor lesz a várható eredmény elérése, de az is sokszor változik, hogy miképp jussunk oda gyorsan, lehetőleg minél kisebb kitérőkkel. A következőkben arról szeretnék kicsit írni, hogyan is lehet felépíteni egy terápiát akkor ha a cél egy olyan betegséggel együtt élni ami sajnos nem gyógyítható teljesen, a mozgást és az erőnlétet befolyásolja, ezáltal a mindennapi rutin kialakítása, megtartása nagyon fontos célja a gyógytornának!

Kezelés menete:
A konkrét betegség mindegy is, hiszen lehet az degeneratív ízületi, vagy koordinációt érintő neurológiai kórkép, sajnos a mozgást, erőnlétet, teherbírást egyaránt érintheti.
Elsőként itt is, mint minden esetben egy állapotfelmérést végzünk. Nem elhanyagolható szempont, hogy mióta áll fenn a betegség, hiszen ez meghatározhatja azt is, hogy mennyire legyengült a Beteg. Először az alapozó-átmozgató tornasort állítjuk össze, mert nagyon fontos az izmok rugalmasságának helyreállítása, valamint a lehető legnagyobb ízületi mozgásterjedelem elérése. Ezt követi egy olyan személyre szabott erősítő torna ami célirányosan az érintett területet veszi kezelésbe első sorban, vagy ha a betegség miatt ez mindenre kiterjedt akkor a főképp a törzsizmokat célozzuk meg, hiszen ezek támasztják a gerincet, aminek minden helyzetben és mozgásban fontos szerepe van.
További elaprózás nélkül folytatva a célzott terület erősítő tornája mellé mielőbb fokozatosan felépítjük a többi testtáj erősítő mozgássorát is, így kapva mielőbb egy komplex átmozgató-kondicionáló tornát, ami hatékonyan rákészíti a testet a mielőbbi visszaállásba a hétköznapokba.

Napi rutin:
Az hogy ki mennyi idős, mennyi elfoglaltsága van, mekkora mozgástérrel rendelkezik bizonyos szempontból jelentéktelen, mert az erősítést így is, úgy is el kell kezdeni a megalapozáshoz. A későbbiekben azonban fontos, mert a személyre szabott gyógytornához és ahhoz hogy mindenki a lehető legközelebb jusson a betegség előtti állapothoz  már az előbb felsorolt paramétereket szem előtt kell tartani. Hiába  a jól felépített torna, a szépen összeállított gyakorlatsor, ha a mozgások nem épülnek át a mindennapokban szükséges mozgássorokba. (sajnos előfordul, hogy ez a legnagyobb igyekezettel sem akar elindulni, mert olyan mentális, vagy ízületi elváltozással állunk szemben ami ezt megakadályozza). Ilyenkor jön el az a fázis, hogy a mozgássorokat a már meglévő erőnléttel egyenként gyakoroljuk. Néha döcögős, unalmas, fárasztó, erőt próbáló szakasza ez a gyógytorna menetének. Ugyan ki szeretne többször egymás után csak felállni-leülni, vagy az ágyban egyik-másik oldalára fordulgatni. Pedig sajnos nincs más választás. A jó hír azonban az, hogy a fáradozás meghozza gyümölcsét!
A sok unalomig, fáradásig gyakorolt székbe kiülés, ágyról felállás, lépcsőzés, konyhaszekrény kinyitás (nem vicc!) eléri a célját és amennyire csak lehet a betegség után is segíthet egy jó gyógytorna a mindennapok rutinjába visszaállni!

Minden jót, szép napokat és sok erőt kívánok minden kedves Páciensnek!

Pap Andrea
andrea@papandrea.hu
www.papandrea.hu