Kérdések és válaszok!

Bevezető:
Újabb kérdéscsomagom van, remélem  a válaszok ismét hasznos információkkal segítenek majd!

1) Jobb csípőmben arthrosist állapítottak meg, csípőműtétre várok. Tudok e tenni addig is valamit, hogy karban tartsam az izmaimat, illetve hogy a bal csípőm romlását megakadályozzam?
Nagyon fontos ilyen esetben a már érintett ízület körüli izmok célirányos gyógytornája. Azt nem tudom milyen műtét lesz ez, de mindenféleképpen érdemes az izmok (csípő, alsó végtag, törzs) átmozgató és erősítő tornája! Műtét esetén a sebgyógyulás és a rehabilitáció is gyorsabb, ha karban tartottak az izmok. Ugyanígy a másik oldali ízület és izmok edzése is fontos, mert nagyobb terhelés nehezedik rá, illetve azért hogy ne az jobb oldali csípő sorsára jusson a bal is! Kizárólag szakembertől kapott, személyre szabott tornaleírást javaslok, mert fontos hogy a terhelés, és az ízületi mozgásterjedelem is jól megválasztott legyen! Ha nem így történik, az csak további bajt okozhat!

2) Menyi idő hagyható ki két edzés között, amikor még ugyanott folytathatom ahol befejeztem?
Általánosságban úgy fogalmaznék, hogy kb 2 hét. Ez azonban nagyban függ az edzésformától amit végeztél, a kondíciódtól, és attól, hogy mivel töltöd azt a  két hetet. Ha vízparti pihenés, lustálkodás, “üresjárat” a terv akkor inkább vegyél vissza az újra kezdésnél, hamar visszarázódsz majd, de óvatosan kell nekilendülni az ízületek épsége érdekében, illetve amíg az izmok újra visszaállnak a mozgásra, rendszeres tornára. Ha edzésben voltál, akkor jobb, ha még csak most kezdtél tornázni akkor kicsit rosszabb állapotra számíthatsz , bárhogy is van, mindig óvatosan kezdj neki!  Valószínűleg Te sem szereted ha szabadság után egy halom robotolni való vár, lassan rázódsz vissza. Ezt tartsd szem előtt a mozgásnál is!

3)Fáj a vállam egy régebbi sérülés miatt. A mozgásom jó, csak néha az izmaimat érzem, meg vállkörzésnél az ízületet. Mit javasolsz, mit csináljak?
A rendszeres mozgáson túl, mivel azt mondod a mozgások jók, krémet javasolnék kiegészítésként. Ajánlom az Inno Rheuma, vagy a Rozmaring krémet, de jó lehet egy mentolos masszázskrém is. Ezeket, vagyis ezek közül valamelyiket napi szinten bedörzsölve, az izmokba jól belekenve a  fájdalom csillapodására az izmok rugalmasodására számíthatsz!

4)Milyen gyakorlatok a legjobbak egyensúlyfejlesztésre?
“kutyaharapást szőrével”  a mottó. Egyensúly fejlesztésére olyan gyakorlatok alkalmazhatóak leginkább amik az egyensúlyi bizonytalanság előhívásával járnak. Állásban, járásban, illetve az egyensúlyt kibillentő torna eszközökkel történő szakember által összeállított gyakorlatsor hozhat eredményt. Ez attól is függ persze, hogy mi az oka a tünetnek. Ha súlyosabb, központi idegrendszert érintő betegség az alapja, akkor nehezebb egy kicsit a dolog, de ha egyéb bizonytalanság, vagy hosszas fekvés miatt alakult ki az egyensúlyi probléma akkor egy jól megválasztott gyógytorna kezeléssel visszaépíthető, erősíthető az egyensúly érzete!

Várom az újabb kérdéseket, csokorba gyűjtve adom rá a válaszokat!Mindenkinek mozgással, tornával teli napokat kívánok!

Pap Andrea
andrea@papandrea.hu
www.papandrea.hu

Kérdések – válaszok3

Bevezető:
Mint azt már két előbbi blogbejegyzésben is tettem, most újabb kérdéscsomagokat gyűjtöttem össze és válaszolom meg. Remélem mindenki talál értékes információt a saját életére, kérdésére vonatkozóan.

1) Régen voltam már tornázni, azt érzem nagyon kötötté, merevvé váltak az izmaim. A nyújtás miatt a jógát választanám, lehet bajom belőle?
– Ha sokáig nem mozgatjuk át a testet, vagy rendszeresen nem végzünk valamilyen mozgásformát, akkor az anyagcsere lelassulása miatt káros anyagcsere termékek szaporodnak fel az izomban, és egyéb szövetekben amik a mozgás közben jelentkező diszkomfort érzés, esetleg zsibbadást, enyhe fájdalmat okozhatnak. A jóga nagyon erős nyújtó elemeket tartalmaz amik egy kezdő,  újrakezdő testnek esetleg megterhelőek, vagy sérülést okozhatnak. Ha pont egy alapozó, még a a tanulás elején tartó csőportba csöppensz az nagyon jó lehet, de semmiképp nem ajánlom, hogy bekapcsolódj egy már haladó szinten lévő csoportba! Kezdj először inkább teremben kardio gépekkel, sétával, biciklizéssel, ellipszisezéssel, majd utána térj rá az először enyhébb majd erősebb tornákra! Ha van ízületi problémád, vagy volt sérülésed akkor csak szakember segítségével érdemes újra edzésbe lendülni. Segíthet Neked személyi edző, vagy gyógytornász!

2)Lassan eljön a hidegebb idő, ilyenkor könnyen megfázom a szabadban. Milyen mozgásformát válasszak ami erősít, de a futás adta élményt is nyújtja?
– A szabadban való futás valóban magában rejtheti a  megfázás lehetőségét, még beöltözött állapotban is probléma lehet a hideg levegő belélegzése miatt. Ilyenkor az újabb meleg napsugarak eljöveteléig ajánlom az otthoni tornákat, amikhez segítséget nyújthat gyógytornász tornaleírása Neked, személyre szabottan, vagy válogathatsz most már sok DVD közül a boltok polcain, amik különböző korosztálynak és edzettségi szintnek szólnak. Ha nem szeretsz, vagy nincs lehetőséged otthon tornázni, keress közelben lévő edzőtermet. Egy jól felépített átmozgató, erősítő torna után , főleg ha még egy szaunát is beiktatsz utána nagyon feltöltöttnek érzed majd magad! Otthon egy jó fürdő is helyettesítheti ezt az élményt! Minden teremben található futópad vagy ellipszis gép, ezek jól helyettesítik mozgásban is a futást. A napsütést és a szabadtéri érzést persze nem adják vissza, de gondolj arra, hogy legalább kondiban maradsz, így ahogy csak lehet megint mehetsz majd a szabadban kocogni!

3) Volt egy térdtörésem 2 éve. A lábszárcsontom feje, ízület felőli része tört el. Még mindig érzékeny a lábam, egy ponton érintésre fáj is. Mi okozhatja, mit tegyek, hogy elmúljon?
– Sajnos ha egy szerkezet megsérül, főleg ha egy ilyen terhelés alatt álló ízület érintett, akkor előfordulhat, hogy nem múlik el nyomtalanul. Az ilyen utóhatásokat, (mivel a csontgyógyulás, sebgyógyulás, regenerációs folyamatok lezáródtak) TÜNETI kezeléssel lehet tovább rehabilitálni. Helyi fájdalom csillapításra, érzékenység csökkentésre ajánlom a  rozmaring krémet, vagy a fekete nadálytőt, esetleg egy komplex INNO RHEUMA krémet. Ha a fájdalom terhelésre is jelentkezik akkor az izmaid megerősítésével támogathatod az ízületet, csökkentve a terhelését. Ezt viszont először csak tehermentesített gyakorlatokkal javaslom, amikor nem kell a lábadon állni közben. Pl: lábsúllyal gyakorlatok talajon fekve, kerékpár, nem túl erős ellenállással, vagy ellipszis tréner gép szintén kevés ellenállással. A keringés javítással, anyagcsere fokozással, izomerősítéssel az eredmény nem marad el!

4) Mostanában sokat fáj a nyakam, néha szinte alig tudom tartani a fejem. Mi segíthet? Hordjak e nyakrögzítőt?
– Idejében elkezdett, rendszeres nyaktornával elejét vehetjük ezeknek a  dolgoknak. Ha ülő foglalkozású vagy figyelj arra, hogy ne lógjon, vagy épp ellenkezőleg ne legyen nagyon hátrafeszítve a nyakad az asztal fölött. Fontos ülés közben is a helyes tartás! Naponta többször mozgasd át a  nyakad egy tornával, ehhez a legjobb, ha szakembertől kérsz leírást! Az alváshoz válassz anatómiai párnát, használj a nyakad bekenéséhez mentolos, frissítő gyógykrémet. A nyakrögzítőt csak abban az esetben ajánlom, ha ezt orvosi diagnózis is indokolja, illetve ha a fájdalom már egyensúlyi, fejtartási problémákat, vagy szédülést okoz. Akkor is csak rövid ideig, mert állandó, vagy hosszú távú használatával a nyakizmok elgyengülnek, nem csak ellazulnak és a tünetek aztán csak még erősebbek lesznek, mert a gyenge nyak még kevésbé tud majd megbirkózni az erőhatásokkal! Aktív tornával, masszázzsal, tartásjavítással a tünetek enyhíthetőek hosszú távon, vagy teljesen megszüntethetőek!

Várom a további kérdéseket, remélem sokat tudtam segíteni!

Pap Andrea Gyógytorna
andrea@papandrea.hu
www.papandrea.hu