Betegségtudat, egészségtudat

Bevezető:
A fenti két szó gyors átgondolásával az elsőről nagyobbrészt negatív a másodikról pozitív érzés jut eszünkbe. Pedig az igazság valahol félúton van. A betegségtudat is lehet kóros és állapotrontó ugyanannyira mint a betegséget el nem fogadó, a kezelést elutasító Páciens túlzott és irracionális egészségtudata.

Betegségtudat folyamata:
Kisgyerek korunktól tapasztalunk magunkon betegségeket. Orrfolyás egy náthától, esés utáni sérüléseket, kisebb nagyobb traumákat. Megtanuljuk ezeket tudomásul venni, elfogadni, kigyógyulni belőlük, majd folytatni mindennapi, megszokott életünket. Megtanulunk tudatosan betegnek, vagy egészségesnek lenni.
Sajnos a betegségeknek csak egy csoportja ilyen lefolyású, vannak maradandó, hosszan tartó, vagy netán tartós egészségkárosodást okozó problémák is. A betegségtudat, a tudatos betegség később felnőtté válásunk folyamán rögzül, kisgyerekként viszonylag nehezen vagy csak közvetlen környezeti hatások alapján különböztetjük meg a normálisat az “abnormálistól”.
A betegségtudat szerepe, hogy a problémát felismerve kivédjük a további károsító tényezőket, védjük testünket, pihenni, gyógyulni hagyjuk. A baj ott kezdődik, ha a betegség elmúltával is, beleragadva a beteg periódusba, továbbra is gyengének, mozgáskorlátozottnak, BETEG-nek kezeljük magunkat! Ha már nincs meg a szervi károsodás és a működések is helyreálltak,vagy a kívánt célt elértük ez az énkép a további fejlődés akadálya, vagy visszaesés indítója lehet!
Másik szélsőség, ha apró, funkciót nem, vagy csak kevéssé befolyásoló korlátozottságot élünk meg annál jóval nagyobb problémaként. Ez komoly akadályt képezhet az amúgy meglévő, jól működő területeken, idővel valóban megbetegítve azokat!

Egészségtudat lefolyása:
Mi sem nagyobb öröm és teljesség, ha mosolyogva kijelenthetjük; “igen, egészséges, vagyok!”
De vajon akkor is így van e ez, ha valójában a test fájdalommal, vagy korlátozottságot okozó tünetekkel küzd, esetleg már mindennapi funkciókat befolyásoló jeleket is ad?
A túlzott egészségtudat legalább olyan gond lehet mint a betegségtudat felerősödése! El nem fogadott probléma, hárítás, legyintés, idő előtti kezelés abbahagyás, önámítás következménye több olyan funkcióra is kiterjedő egészségkárosodás lehet amely komolyabb és összetettebb kezelést kíván majd, mint amit az elején kellett volna!
Valóban jó erősnek lenni, valóban fontos az erőnket tartani, ha kell néha erőfeszítéssel is, de csak akkor, ha testünk jelzéseit,a felszólító tüneteket előtte már elemeztük, elfogadtuk és szakemberek bevonásával a megfelelő gyógymódot már alkalmazzuk!

Találjuk meg az arany középutat!
Harcolni az egészségért amikor és ahogy kell, engedni a betegségnek annyit amennyit kell , ez lehet a megfelelő hozzáállás!

Mindenkinek kívánok erőben és harmóniában gazdag mindennapokat!

Pap Andrea
andrea@papandrea.hu
www.papandrea.hu

A fájdalom

Bevezető:
” A fájdalom csak arra jó, hogy tudd, hol hibáztál” – Grace Klinika c. filmből
Ezt az idézetet még a sorozat kezdete körül olvastam és akkor valamiért kizárólag érzelmi töltetű mondatnak gondoltam…Azóta rájöttem- pár hónapja mikor újra elém került- hogy mennyire igaz ez a fizikai, testi fájdalomra is…mert az ízületi-, gerinc-, fej-, hát-, váll-, vagy sorolhatnám, millió mozgásszervi fájdalom mind-mind egy- egy hiba, vagy meg nem tett lépés következménye!

A fájdalom:
Valójában a  fájdalom nem más mint figyelmeztetése a szervezetnek, vagy az egyénnek arra, hogy kímélje az adott részt. A fájdalom általában szöveti sérülés következménye, ami lehet akár felületes, felszíni (pl bőr) vagy belső szervi, illetve mozgásszervi. A fájdalommal rosszabb esetben akár minden nap találkozhatunk, de az már annak az eredménye, hogy valamely testrészünkre nagyon nem figyeltünk oda! A legismertebb és leggyakoribb krónikus mozgásszervi fájdalom a gerinc fájdalma, de lehetnek hirtelen bekövetkező, baleset miatt, (törés, zúzódás) jelentkező, azonnali sürgős ellátásra szoruló fájdalmas esetek is!

A fájdalom élettana:
Fájdalmat akkor érzünk, ha az idegvégződések elektromos jelet küldenek az agyba. Erre válaszként az agy fájdalomcsillapítót, azaz endorfint szabadít fel, és válaszreakciót hoz létre, amely lehet pillanatnyi és fizikai, vagy hosszan tartó és érzelmi is. A lényeg az, hogy az agy azonnal próbál tenni a fájdalom érzése ellen. Talán ezért is van az, hogy a fájdalom egy ideig elviselhető, majd lassan alakul ki mindennapivá, egyre fokozottabbá, egészen odáig, amikor már  a legerősebb ember sem bírja jajszó nélkül a mindennapi megpróbáltatásokat.

A fájdalom ellen:
A legkönnyebb talán az lenne, ha azt mondanám, hogy előzzük meg…Mi sem hangzik egyszerűbben. Itt jöhetne  a felsorolás; tartásjavítás, rendszeres mozgás, étkezés, és gyógytorna harmóniája, a gyengébb test megerősítése, a kötött ízületek és izmok lazítása! Milliószor elismételt mondatok. van aki fogékonyabb, van aki nem, van aki be tudja illeszteni az életébe, van aki nem…Egy dolog azonban mindenképpen mérlegelendő; Vajon akarunk e mindennapi fájdalommal,, rossz kedvvel, meggyötörten élni. Vajon akarunk e ráébredni arra, hogy pár hete, hónapja , éve még lett volna mit tenni. Vajon akarunk e visszafordíthatatlan károsodástól szenvedni amiatt, mert amikor ez a folyamat elkezdődött azt hittük az a bátorság, ha összeszorított foggal, vagy esetleg pusztán panasz szavakkal viseltük a mindennapjainkat. Lehet hogy elég lett volna egy 20 perces mozgássor, vagy több, de a lehetett már viszonylag ritkán tudjuk kideríteni…

Javaslat:
A fájdalom viselése napjaink “hőstetet”… Nem hiányozhatunk a munkából, el kell látnia  családot, helyt kell állni minden nap, mindenkor… fájdalommal, vagy anélkül, kisebbel, vagy nagyobbal…Legyen a hőstett inkább az, ahogyan becsempészünk néhány egyszerű, de fantasztikus hatású mozgássort, gyógytornát, vagy átmozgatást a mindennapjainkba, hogy a napot rugalmasabban, jobb kedvvel, kevesebb gonddal vihessük végig!

Kívánok mindenkinek odafigyeléssel, és gondoskodással teli mindennapokat nem csak a  külső környezet, hanem önmagunk számára is!

Pap Andrea
andrea@papandrea.hu
www.papandrea.hu

Autózás

Bevezető:
Minden reggel amikor nekiindulok a napnak, beülök az autóba, lassan csordogálok az első úti cél felé sokad magammal együtt. Valamelyik reggel azon töprengtem, vajon ha most ezen az autósoron végigszaladnék egy körkérdéssel “Kinek fája  háta az autózástól?” valószínűleg 10 emberből 8 máris mesélné a tünethalmazt amivel napi szinten küzd estére amikor ugyanezt az utat hazafelé teszi meg. Vagy ami még növeli a probléma lehetőségét ha egész nap kell kocsikázni…például annak a DHL-es srácnak akit majdnem minden nap látok a kisbuszban elgondolkodó arccal ücsörögni. Szinte már hallom is mit mondana….

Tünetek:
Leggyakoribb tünet természetesen a konkrét derékfájás. Az a húzó, égő érzés amire az ember simogatni, nyomogatni kezdi a derekát, vagy forgatja a törzsét jobbra balra némi enyhülést remélve. Kevésbé egyértelmű, de sokszor előforduló eset a láb duzzadása, vádli, talp enyhe nyomásérzése, zsibbadása. Nem marad ki általában – főleg valóban sokat autózóknál – a csípő fájdalmassá válása, a terhelhetőség csökkenése sem. A lehetséges tünetek variációs lehetőségei több oldalnyi irományt tennének ki, nem is sorolom fel, de egy biztos, aki sokat vagy régóta autózik, foglalkozásából, vagy a megteendő távolságból adódóan, kezdjen egy rövid “diagnosztizálásba” és a probléma okát ezennel megtalálva, máris léphetünk a következő fázisra, vagyis a kezelésre!

Mozgásterápia:
Azt szoktam mondani, hogy a gyógytorna szinte minden problémára megoldást nyújthat legyen az kisebb vagy nagyobb szerkezeti vagy szervezeti gond és ami a legszebb, hogy sok esetben még speciális hely és eszköz sem kell az alkalmazásához. Ez esetben sem kell mást tennünk, mint megtanulni néhány alapvető mozdulatot és észben tartani néhány jól jövő tanácsot, amikor a dugóban ücsörgünk várva a “szabadulásunkat”.
Először is figyeljük meg magunkat. A legtöbben féloldalasan az ajtóra dőlve, görbe háttal, lógó nyakkal nézelődünk. Ilyenkor nem történik más, mint aszimmetrikusan terheljük a csípőt, ferdén és görbén tartjuk a gerincünket, kicsi, felületes légzéssel a maradék lehetőséget is elvesszük az oxigénhez jutástól, a nyakat, vállövet helytelenül tartva előbb- utóbb még egy enyhe fejfájás is beköszönhet. Talán túl borúsan festettem le a dolgot? Pedig ez a valóság, csak nehéz észrevenni. Néha öntudatlanul előjön egy kis nyújtózás, nyaktekergetés, de sajnos több nem. Miért ne tennénk ezt tudatosan, akár 10 perc elegendő a további következmények elkerüléséhez!

Tanácsok, mozdulatok:
Építsük fel a tartást először! Próbáljuk a két ülőgumón egyformán elosztani a súlyt, egyenesítsük ki a törzset a medencét billentsük középállásba. A vállakat le és hátra húzzuk, fejtető nyújtózik, nyakat is nyújtsuk meg! Néhány erőteljes ki és belégzéssel gondoljunk az oxigénnel feltöltődésre is, tágítsuk a mellkast, vegyünk jó mély levegőket és erősen fújjuk ki (stresszoldásra is tökéletes). A vállakat engedjük, sőt húzzuk le-, és hátra, vállkörzéssel máris sokat tehetünk a lazításért. A nyak átmozgatása kövesse a mozgássort, fej oldalra döntése, forgatása, elől félkörök rajzolása a két váll között percek alatt csökkenti a kellemetlen kötöttség érzést!
Nagyon jó gyakorlat ha a két kezet a derékra tesszük a támlától eltávolítva a törzset, vállakat , könyököket erősen hátrahúzzuk homorítunk, fejet hátrahajtjuk, majd ezt egy kicsit megtartva domborítással fej előre hajtással, has préssel gömbölyítünk, könyököket, vállakat előre húzva! Levegővétellel összekötve frissítő érzést ad, ráadásul mindent jól átmozgat!

Szóval nem kell mást tenni, csak unatkozással, nézelődéssel telt “ráérős” perceinket töltsük meg aktivitással! Mozgassuk át a törzset, nyakat, üljünk helyesen, ne teljenek a poroszkáló percek se haszontalanul!

 

Kívánok ezúttal minden autóstársamnak haladós, biztonságos és átmozgással teli utat minden napra!

Pap Andrea
andrea@papandrea.hu
www.papandrea.hu

Fejfájás kezelése gyógytornával

Bevezető:
A fejfájás nagyon különböző problémákból eredhet, leginkább az agynyomás változásához, vagy érrendszeri betegségekhez kötik a problémát. Elég ritkán kerül elsőként az okok közé olyan ízületi elváltozások gyanúja amik a szerkezet megváltozott állapota miatt, az izomegyensúly felborulásának okozójaként, vagy a fájdalom miatti mozgásszegénység, merev tartás eredményeként rendszeresen visszatérő, a mindennapokat erősen befolyásoló fejfájást okozhat!

A fejfását okozó ízületi problémák:
Leggyakoribb a helytelen tartás miatt kialakuló vállövi, nyaki merevség amely létrehozza az izmok merevségét, az egyre inkább beszűkülő vállövi, nyaki mozgást, emiatt az erek nyomás alá kerülnek, kevesebb oxigéndús vér jut az agyba, ráadásul az erek falának rugalmassága is csökken, ettől pedig a probléma állandósul. Mivel egyre merevebb a  szerkezet és az izomzat a fejfájás egyre kisebb behatásra, egyre gyorsabban, majd egyre makacsabbul fog jelentkezni. Ha az izmok rugalmassága csökken, a nyak és a fej tartása megváltozik, lehet, hogy valamelyik oldalra el is húzódik, a vállak közül valamelyik magasabbra kerül. Ilyen alap helyzetben már elég egy rövid ülés a számítógép előtt, vagy olvasás lehajtott fejjel, vagy autóvezetés kicsit hosszabb távon és máris kezdődik az először tompa, enyhe nyomás a fejben ami majd erősödik.

Terápia gyógytornával:
A leghatékonyabb mozgásterápiának tapasztalatom szerint a nyak, váll-, vállöv ízületeinek célirányos átmozgató tornája bizonyult! Nagyon fontos, hogy az aktív mozgásterápia kiegészíthető manuális passzív technikákkal amit a gyógytornász a nyak és a váll átmozgató, mobilizációs technikáival segíthet elő! A gyógytornát segíthetik olyan gerinctornát támogató eszközök, mint például gumiszalag, és gimnasztikai labda (óriáslabda).
A tornát érdemes nyújtó gyakorlatokkal és légzőgyakorlatokkal kezdeni, majd a gerinc és a nyak-, fej szelektív tornájával folytatni. Ne sajnáljuk az időt arra, hogy a fej helyes tartását, a törzs egyenes, jól beállított helyzetét elsajátítsuk, illetve hogy a lazítást jól elvégezzük és hogy a lazító technikák gyakorlása után ez a lazulás tényleg érződjön. Merev, kötött szerkezet tornáztatása bizonyos esetekben még kárt is okozhat, mert további kötöttséget, majd ezzel járó fájdalmat eredményezhet! Éppen ezért a szakember véleményét és jól kiépített terápiáját érdemes pontosan követni, mert csak így érhető el a kívánt eredmény!

Legfontosabb gyakorlatok:
A torna elemei olyan háton-, hasonfekvő gyakorlatok, négykézláb helyzetben, majd nagylabdán ülésben végzett gerinc átmozgató mozdulatokkal amik elindítják az izmok lazítását, ennek eredményeként pedig a vér áramlásának fokozását. Fontos a váll lazítása, az, hogy tudatosan kialakítva a helyes tartást a nyakat megnyújtva, a vállakat lehúzva, a lapockákat hátra húzva tartsuk, majd ez lassan, észrevétlenül válik automatikussá. A felső végtag gyakorlatai elsősorban a vállat lehúzó, lefelé nyújtózó gyakorlatok legyenek. A tornasor végén a nyak szelektív tornája , megfelelő, pontos átmozgatás ajánlott, legvégül pedig mély levegővételekkel légzőgyakorlat zárja gyakorlatláncot!
Éjszakára anatómiai párnán fekvés megelőzi a panaszok erősödését és segíti a torna eredményességét! A “minden mindennel összefügg elve” ezen probléma esetén is működik, ha azt tapasztalja a Páciens, hogy éjszaka fogát összeszorítja, csikorgatja, vagy fájó rágóízülettel ébred, esetleg fogászati problémái vannak amiatt, hogy akár napközben észrevétlenül, vagy éjjel alvás közben a fogait összeszorítja számolhatunk már látatlanban is a nyaki merevséggel, később akár fejfájással is!

Napi 15 perc jól kialakított nyaktornával már sokat tehet a fejfájások számának csökkentéséért, vagy megszüntetéséért!

Pap Andrea
andrea@papandrea.hu
www.papandrea.hu