Gyógytorna és fogyás

Bevezető:
 A gyógytorna alapvetően a károsodott szerkezet kezelésére, balesetek utáni rehabilitációra és betegségek speciális mozgásterápiájára szolgáló gyógyító és rehabilitációs terápiás mozgás. Mégis szívesen veszem elő szigorúan a gyógytorna témakörében a fogyás elősegítésére alkalmazott gyógytornát több okból is. Egyrészt, mert az elhízás az egyik – sajnos ma már általános állapot – a társadalmunk nagy részét érintő probléma, másrészt pedig azért, mert a gyógytorna keretein belül mozgásterápiával kezelt betegségek egy részével az elhízás közvetlenül összekapcsolódik (pl: cukorbetegség, baleset utáni mozgáskorlátozottság következtében).

Az elhízás hármas pillére:
Az elhízás okait szerintem már mindenki kívülről fújja, mivel napjainkban nincs újság, hírblokk, reklám, beszélgetés anélkül hogy az elhízásról, csodaétkezésről és varázslatos fogyásokról szó ne esne. Az elhízás okaként felhozott hármasfogat, vagyis a táplálkozási problémák, mozgásszegény életmód és a stressz természetesen az eddigi kutatások szerint az alapvető problémák közé tartozik. Emellett említeném a hormonális problémákat, az anyagcsere betegségeket és a pszichoterápia körébe tartozó étkezési zavarokat mert a hétköznapi (mindennapi) eseteken túl a társadalom egy kalap alá veszi azokat is akik valamely alapbetegség miatt híztak el, pedig igencsak más halmazba tartoznak véleményem szerint!

Gyógytorna és elhízás:
Először szeretnék azokról a  hétköznapibb esetekről szólni amelyek az elhízottak csoportjának segíthetnek megoldásként! Manapság szerencsére, vagy sajnos! okulva a sok rossz, betegségeket okozó csodafogyasztásokból egyre tisztábbá válik a fogyni vágyók körében, hogy mozgás nélkül nincs fogyás! Ilyenkor jön a következő dilemma az edzőtermi edzés, szabadtéri mozgásforma, vagy alakformáló torna termi- vagy otthoni változata között. Érthető a tanácstalanság, mert az edzőtermekben fennáll a kellemetlen érzés, kívülállónak érzés lehetősége, a szabadtéri mozgás évszakhoz kötött és bizonytalan hatékonyságú (de csak ha nem jó a megválasztás, de erről később) a tornatermi alakformálás esetleg unalmas, ugyanez lehet az otthoni tornával is. Pedig a fenti problémák nem is jelentik igazából a gondot illetve nem így. Nagyon fontos megjegyeznem, hogy egy túlsúlyos embernek a legfontosabb hogy tudatában legyen a tényleges állapotával ízületi és állóképességi szempontból is! Nagyon valószínű, hogy hosszabb távon fennálló túlsúly esetén számolni lehet gerinc-, térd, csípő, vagy kardiális, pulmonális problémákkal! Ezért javasolnám mindenképpen, hogy a fogyáshoz szükséges mozgást, mozgásformát mindig előzze meg gyógytornász által végzett állapotfelmérés, majd kövesse néhány alkalommal személyre szabott tornaterv végzése, hasznos tornagyakorlatok, ízületvédelemre szolgáló mozgástechnikák elsajátítása! Ismerjék meg először saját testüket önmagában, mozgásában, erőnlétében és máris könnyebb lesz dönteni a mozgásterápiák között!

Gyógytorna, betegség és fogyás:
Sajnos olyan is van, hogy valaki hiába figyelne a táplálkozásra, mozgásra, erőnlétre az alapbetegsége a fogyás akadálya, vagy inkább az elhízás oka. Fontos, hogy ilyenkor se mondjon le a Beteg a mozgásról, mert annak lényege a testsúlykontroll mellett a további szövődmények megelőzésében is rejlik. Vagyis, hogy a súlyának tartásával, csökkentésével megelőzzük a további ízületi problémákat, szív-érrendszeri, pulmonális, vagy vese eredetű betegségek kialakulását! A speciális alapbetegség kezelését elősegítő gyógytornán kívül sok változatos és a betegségnek megfelelő terhelést adó gyakorlatokkal a fogyás is gyorsabban megy majd! Jobban mozgó Beteg esetén az alkalmazható gyakorlatok skálája szélesebb, de azoknak sem kell lemondani a fogyás lehetőségéről akik mozgásukban korlátozottak. Ilyenkor kerülnek előtérbe azok a gyógytorna elemek amelyek a kisebb, de terhelést is használó mozgásformákból állnak. Kevés mozgó ízület is mozoghat és ezeket mozgató izmok is energiát használnak fel! Bekapcsolódhat még ide a sok esetben méltatlanul mellőzött légzőtorna is, amely segíti a sav-bázis egyensúly helyreállítását, ezáltal az anyagcsere munkáját! Bátran kérjék gyógytornász segítségét könnyen de mégis alaposan elsajátított otthon is végezhető változatos gyakorlatsor megtanításához, hogy a mindennapok könnyebbek legyenek és a kilók száma csökkenjen!

Végezetül összefoglalóan még megjegyezném, hogy odafigyelve, egyénre szabva, a gyógytorna elemeivel is elősegíthető a fogyás, a jó közérzet, de a mozgás hozzá elkerülhetetlen, bármilyen csodadiéta, vagy varázskapszula díszes csomagolása lebeg is a szemünk előtt! A gyógytorna bámulatosan széles palettája erre is megoldást nyújthat nem beszélve arról, hogy a mozgástól csökken a stressz okozta feszültség, automatikusan változnak a táplálkozási szokások, és a mozgás rendszeressé tételével a mindennapok öröme fokozódik!

Pap Andrea
andrea@papandrea.hu
www.papandrea.hu

A gyógytornáról

Bevezető:
Ahogy jön a tavasz és kiszabadul az érzelem, a mozogni vágyás, a  lendület a télen megridegült, megkövült testekből, úgy jelentkeznek a télen álmot alvó problémák. Jön a sok gerinc, térd, váll és állóképességi nehézségek, mozgásbeszűkülések, fájdalmak. Mellettük persze a már diagnosztizált, régebb óta meglévő betegségek is egyre ingadozóbbá válnak, a fájdalom erősebb, vagy éppen az enyhülés szakasza kezdődik ami sajnos az elhamarkodott “meggyógyultam , most már bármit csinálhatok” mozgásoktól aztán sokszorosan esnek vissza.

Általánosságban a mozgásról:
Sajnos a tél, a hideg és a megrövidült, beszűkült mindennapoktól mozgásszegénnyé vált hónapok hozzák hatásukat most amikor mindenki úgy nekiindulna a tavasznak. Hiába szól minden magazin, újság, fórum arról, hogy a mozgást, a sportot, a terápiás tevékenységeket nem szabad semmikor elhanyagolni, mégis megtörténik, de remélem idővel ez másképp lesz! Mindannyian tudjuk hogy télen fáradékonyabb, lassabb a szervezet, de várhatóan okítólag hat majd az idei év tapasztalata a jövőre nézve!
Az alábbiakban szeretnék néhány tanáccsal szolgálni a tavasz kezdetére.

Mozgásformák és javaslatok gyógytornásztól:
A futás: Sok ember indul neki az első napsugarak hívó szavára futni. Ez nagyon jó és dicséretes, egy dolgot ne felejtsünk el, ha a lendület elindul; amennyiben nem volt elég intenzitású mozgás, futás a megelőző hónapokban, akkor ennek megkezdése lassan és megfontoltan történjen! Szelektív (minden izomra kiterjedő néhány hetes edzéssel) izomerősítéssel az alsó végtag és a törzs izmait először hozzuk formába, majd ezt egészítsük ki kardiális edzéssel (futópad, ellipszis tréner, otthon pedig helyben járás, vagy futás, boxoló mozdulatok, gyors és pulzusszámot növelő gyakorlatok). A futás előtt a bemelegítés elengedhetetlen! Volt több Páciensem is (sérülés után) akik azt mondták, hogy “az olyan ciki és kellemetlen amikor a többiek ezt nézik” . Nos, rendben de utánna a sérülést, a fájdalmat ki szenvedi el?! Szóval hajrá régi és új futók! Bemelegítés, fokozatosság, kitartás!

A konditermekről:
Tavasszal a legjobb terembe menni, akár a rehabilitáció végső fázisáért, akár erőnlétért, akár alakért, akár fogyásért. Az íratlan szabályok itt is ugyanazok! Előre ráedzés, fokozatosság, kitartás! Azt mindenképpen javasolnám, hogy az edzőtermi edzésekhez szakember, gyógytornász, sportoló, vagy személyi edző tanácsát kérjék ki! Rehabilitáció témakörben elsősorban azt javasolnám, hogy a gyógytornászuk véleményét, tanácsát mindenképpen vegyék figyelembe, hiszen ki ismerné jobban a balesetet, sérülést, a Páciens anatómiáját, felépülésének és izomfejlődésének történetét, mint az akivel már egy ideje dolgoznak? Mindent bele termesek, a jelszó megfontoltság, fokozatosság, célok!

A régi betegségeknél:
Semmiképpen nem hagynám ki a felsorolásból a régi szerkezeti, vagy idegrendszeri sérülésből adódó problémák, betegségek tavaszi “megújulását”. Sokszor előfordul, hogy a reumás betegek állapota igen ingadozó a tavasz előtti, vagy az évszaknak megfelelő hőmérséklet ingadozástól. Nem szabad figyelmen kívül hagyni és mindig az állapotnak megfelelő tornát tartani! A téli hónapok miatti ízületi merevséget, fokozott fájdalmat( némelyeknél pont a melegebb idő okozta bajokat) annak megfelelően kell gyógytornáztatni! A már begyakorlott, ismert gyakorlatsort kiegészíthetjük eszközökkel, vagy új eszközökkel, zenével,  újabb gyakorlatokkal. A változatosság a gyógytornában is fontos! Egyrészt azért hogy ne legyen monoton, másrészt pedig azért hogy minél több irányú terhelés érje az izmokat, az egyensúlyi- és koordinációs rendszert! Hit, bizalom és kitartás a kulcsszavak!

Változatosság:
Legvégül ejtenék néhány szót arról, hogy mit is értek változatosságon. A gyógytorna nem egy száraz, megterhelő és monoton torna, legkevésbé ilyen tudomány! A gyógytorna eszközei, elemei, formái roppant változatosak. Az csak a szakemberen múlik, hogy mi lesz a következő lépcső és hogyan építi fel a rehabilitációt. Természetesen a Beteg igényeit, gondolatait és kívánságait mindig figyelve egy kellemes, hatékony, célirányos óratervet és terápiás tervet építhetünk ki!  Elemei adódhatnak  a speciális gyógytornából (amit feltétlenül figyelembe kell venni!) megfűszerezve a szerencsére újabb és újabb irányzatokkal. Lehet az a gyógytorna dinamikus zenével, lassú relaxációs, eszközös például gumiszalaggal,labdával, dinamikus párnával, esetleg láb-karsúlyokkal, vagy mindezek kombinációjával, a lényeg a hatékonyság és az, hogy a megszokott tornát, edzést, rendszerességet ne adjuk fel!

Kívánok mindenkinek elszántságot, célt, és kitartást a tavaszra is!

Pap Andrea
andrea@papandrea.hu
www.papandrea.hu

A térd

Bevezető:
A térd szervezetünk egyik legnagyobb és legbonyolultabb működésű ízülete. Nagyfokú terhelésnek van kitéve a mindennapok során, de leginkább mozgáskor, tornánál, sportolásnál. Hosszú oldalakon keresztül lehetne elemezni a járással kapcsolatos mozgását, vagy a különböző sérülési lehetőségeket, de én most csak a teljesség igénye nélkül néhány legtöbbször előforduló sérülésről írnék, pár mondatos kezelési lehetőséggel a gyógytorna keretein belül.

A térd felépítése:
Ahhoz hogy megértsük miért is ilyen sérülékeny ez az ízület, látnunk kell milyen összetett a felépítése. A térdízületet több csont (combcsont, lábszárcsont és a térdkalács)  nagyon sok szalag alkotja, egy nagy és erős tok fogja körbe. Az ízfelszínek között félhold alakú porckorongok vannak, amik a mozgást könnyítik. A sok “alkotó” mind egy-egy újabb lehetőség a sérülések tárházában, ráadásul mivel a térd két további fontos és összetett ízület között helyezkedik el, nem csak közvetlenül, hanem közvetve is károsodhat.

Leggyakoribb sérülések:
A térd lágyrész sérülései:  Leggyakoribbak a térdszalag és a meniscus sérülései. A térdízület  csavarodó mozdulata okozza mozgás, futás közben. Síelők, futók, focisták, kosarasok, kézilabdások jól ismert sérülése. Leginkább az elülső keresztszalag sérül, térd beduzzad, szúró fájdalom jelentkezik, a térd bizonytalanná válik, nem vagy csak nehezen terhelhető. A kezelés mindenképpen rögzítéssel kezdődik, majd ennek letelte után (ezt az orvos vizsgálattal állapítja meg) megkezdődhet az óvatos bemozgatás, majd a fokozatos terhelés növelésével az izmok vissza-, és felerősítése. Nagyon fontos a térdízületet körülvevő izmok megerősítése, mert a térd továbbra is sérülékeny marad és az izmok erejük növekedésével a terhelést jobban átveszik! Későbbiekben egy darabig az izomerősítés mellett térdrögzítő használata is javasolt. A legjobb az oldalsínnel is ellátott rögzítő, a már sérült térdet ez védi legjobban! A térd sérülése esetén mindig nézessük meg orvossal és feltétlenül helyezzük nyugalomba az ízületet pár hétre, mert egy-egy leszakadó rész az ízületbe kerülve a porcfelszínt károsíthatja, illetve ha a térd rehabilitációja nem történik meg, a terhelhetősége komolyan lecsökken, későbbiekben lassan, észrevétlenül, de visszafordíthatatlanul károsodást okozva a térdben, mindennapos problémát okozva ezzel mozgásban, járásban, sportban!

A térd arthrosisa:
A térdízületet ért erőhatások, elszenvedett apróbb sérülések, valamint az életkor előrehaladása a porcfelszín folyamatosan, kisebb vagy nagyobb mértékben károsodik. Az ízület pusztulásával, kopásával alakul ki az arthrosis, vagyis a porcfelszín lekopása, az ízület gyulladása. A betegség először indítási, majd később terhelési fájdalommal jelentkezik. Korai szakaszban a gyógytorna elengedhetetlen a hatékony kezelésben, de csak a gyulladás csökkentésével együtt (gyógyszeres, vagy természetes készítményekkel). Későbbiekben is a folyamatos mozgás és izomerősítés és a porcépítő anyagok használata a fő vonal a terápiában. Az izomerősítéssel a terhelést csökkenthetjük az ízületre, ezzel enyhítve a fájdalmat, gyulladást, kopást.

Törések:
A térd körüli törések (combcsont, vagy lábszárcsont törése, térdkalács sérülése) meglehetősen gyakoriak, kezelésük rögzítéssel kezdődik, amely lehet csak gipszes,vagy műtéttel csavaros, lemezes. Minden esetben fontos már a rögzítés alatt a gyógytorna elkezdése a minél jobb izomerő fenntartáshoz, majd levétel után a térd körüli izmok tornáztatása, az ízület lassú bemozgatása, a fokozatosan felépített terhelés mielőbbi megkezdése.! Az első 2 hétben nagyon fontos az intenzív torna és a térdhajlítás megkezdése, hogy a térd a 90fokos hajlítást mielőbb elérje! A térd bemerevedése, izmok letapadása esetén a manuális technikák alkalmazása (passzív kimozgatás, masszírozás az izmokra) ajánlott.

Prevenció:
A térdízület nagyon sérülékeny. Fontos ismételten megjegyeznem hogy a megelőzés a legjobb “terápia”! Két tényező a legmeghatározóbb; a testsúlykontroll és a térdízület edzése. A súly csökkentésével és az izmok edzésével két oldalról tehermentesítjük az ízületet, sokat téve ezzel a kopás elkerülésére. Bár a traumás sérülések (törések, balesetek) nem kerülhetőek  el a megelőzéssel, de egy jó állapotú térdízület rehabilitációja sokkal stabilabb és biztosabb! Az ízület kopása pedig enyhébb formában jelentkezik, kitolódik vagy teljesen elkerülhető!

A térd tornája, mozgatása kiegészíthető sétával, kerékpározással,úszással, személyre szabott gyógytornával. Most hogy megállíthatatlanul jön a tavasz, a napsütésben induljunk neki a szabad levegőn mozgásnak! Szóljon ez az évszak a testi lelki megerősödésről, egészségesebb életről!

Pap Andrea
andrea@papandrea.hu
www.papandrea.hu