Kérdések és válaszok

Olvasva a postáimat, szinte hétről hétre bukkannak fel olyan ismétlődő kérdések,melyeket most csokorba szedtem és röviden megválaszolom. Bár így sokkal általánosabb, mintha személyre szabottan a kérdezőnek írnék, de sikerül talán alapkérdéseket összegyűjtve és megválaszolva egy pár dolgot a mindennapokra könnyebbé és tisztábbá tenni!

A válltáska, hátizsák, bevásárló szatyor cipelése, hordása, használata:
A kérdés többféle megfogalmazásban és körítéssel érkezett iskolás gyermekükért aggódó szülőktől, vállfájdalomra panaszkodó háziasszonyoktól, és persze a mindennapi nőiséghez tartozó válltáskát használó nőktől. Nem írom le a kérdéseket egyenként, mivel mindháromra vonatkoznak alapszabályok és mindegyikre ugyanaz.
A táskák, csomagok, szatyrok állandó és folyamatos szó szerinti cipelése egy idő után az ízületek túlterhelését, a törzs asszimmetriáját, az érintett oldali izmok megfeszülését okozzák. A váll felhúzódik, a törzs elcsavarodik, a fejtől kezdve a bokáig minden testrész érintetté válik a súly okozta elváltozásoktól! Szabály nincs sok, de ami van viszont nagyon fontos: A súly elosztása az egyik legfontosabb.
Válltáskánál a pánt legyen széles, lehetőleg minél rövidebb, hogy szinte a hónalj alá tudjuk venni! Ha nagy táskáról van szó (mostani divat) akkor legalább ne pakoljuk teli mindennel! Pár éve a miniatűr táska divat alatt is elboldogultunk valahogy, tehát csak a táskák mérete nőtt, a cipelendő cuccok száma lehetőleg ezt ne kövesse!
Hátizsáknál szintén a széles pánt és a két vállon egyformán feltéve  a pántokat hordjuk! Ha csak az egyik vállon van, akkor az válltáskának minősül, tehát ugyanaz vonatkozik rá! Ne próbáljunk mindent begyömöszölni a zsákba, egy szép ízléses erre a célra kitalált kézbe fogható dobozszerű irattartóval, vagy füles táskával, szatyorral a kézben (váltva vinni!) meghatározó terhet tudunk a vállról, hátról levenni!
Bevásárláskor a szatyrokat lehetőleg hasonló súllyal töltsük meg, és elosztva a két kézben egyenes háttal vigyük. Nem is szép és nem is egészséges a karácsonyfaként magunkra aggatott szatyorhálózat!

A magassarkú cipőről:
A magassarkú cipő hordása vagy nem hordása örök téma, nagyon megosztja a terapeuták véleményét. Tekintettel arra, hogy én úgy gondolom a test és lélek nem választható el, azt mondhatom, hogy akinek az életéhez, az önértékeléséhez , a nőiségéhez szigorúan hozzá tartozik a magas sarok, annak nehezen lehet és talán nem is kell lemondania róla. DE: nem kötelező a 10 cm-es sarok! Ha a láb fáj, ha dagad, ha a séta, állás járás már nehezített a fájdalom és deformitás miatt, akkor igenis lejjebb kell adni abból a magasságból! Szerencsére nagyon sokféle és fajta cipővel találkozhatunk most már, és a laposabb talpú, illetve alacsonyabb sarkú cipők között is rengeteg elegáns, szép és hordható cipőt találunk! Azzal is sokat teszünk, ha nem minden nap állunk magas sarokra, csak a hét kevesebb részében, vagy akkor, ha olyan alkalom van ami nagyon megkívánja. Cipő levétele után egy kis langyos fürdő, bekrémezés, átmozgatás csodákat tud tenni!

A mindennapi edzésről:
Időnként jönnek aggódó, önelégedetlen levelek arról, hogy a kitűzött rendszeres torna nem megy, időben, erőben elmarad a teljesítmény az elvárttól. Általában mindenkivel meg szoktam állapodni egy ismétlésszámban és napi rendszerességben, ami azt jelenti, hogy a megbeszélt “edzésterv” lenne a leghatékonyabb a gyógyulás, állapotjavítás, fejlődés szempontjából…De, ha időben vagy energiában ez nem megy azt nem kell azonnal kudarcként megélni. Amennyiben a Páciens nem élsportoló, vagy nem annak készül, akkor természetesen a mindennapokba, a neki megfelelő hétköznapi ritmusba kell a mozgást beiktatni. Az a céltól és a kezdeti állapottól függ, hogy kinek mennyi a javasolt és ezt érdemes is tartani, de ha mégsem megy hosszú távon, akkor nem a lélek gyötrése  a megoldás, hanem az, ha másfajta tervet állítunk össze és az, ha az újonnan kialakított tervet azért már próbálja tartani sőt ahogy idő és energia engedi rögtön fölé is menni! A mozgást és a tornát szeretni kell, ajándéknak érezni, nem szenvedni tőle és kikerülni!:-)

Remélem tudtam segíteni ismét néhány fontos információval, hamarosan jön az újabb kérdéscsomag!

Pap Andrea
andrea@papandrea.hu
www.papandrea.hu

Csípőizület kopása, vagyis az osteoarthrosis coxae

Bevezetés:
Maradva a múltkoriban már említett reumatológiai betegség témakörben (amikor a rheumatoid arthritisről írtam) most a csípő ízület kopásáról és az ezzel járó tünetekről illetve kezelési lehetőségeiről írnék néhány hasznos információt. Nem véletlen a témaválasztásom, a napokban ugyanis viszonylag sok kezdődő, még nem diagnosztizált, de tünetek alapján már felismerhető csípőízületi artrózissal találkoztam. Sajnos a gerinc betegségei, csigolyák deformitásai után a csípő fájdalma, kopása, szerkezeti elváltozása is igen gyakori, viszont kevésbé kerül időben kezelésre, mert valamiért ezt a fájdalmat tovább és jobban tűrik a Páciensek…elég helytelenül!

Csípőartrózis tünetei:
Elsődleges tünet lehet a reggeli izületi merevség, napközben jelentkező csípőfájdalom mozgatásra (főleg terpesztésre, oldalra emelésre, forgatásra), járási nehezítettség, főleg lépcsőn járáskor jellemző. A combizmok merevsége, túlzott feszessége lehet előzmény vagy tünet is. A mozgásszervi tünetek mellett jelentkezhetnek idegi eredetű fájdalmak is, ez általában hirtelen nyilalló érzéssel, vagy állandó csípő körüli fájdalommal, illetve szúró vagy zsibbadó fájdalommal járhat.
A fentieket olvasva kiderül, hogy elég sok tünete van ennek a betegségnek, ez részben jó, mert ezáltal talán korábban észrevehető, felismerhető, másrészt rossz, mert a tapasztalatom szerint a Beteg kivárja a legutolsó stádiumot is és akkor fordul már szakemberhez mikor egy szép csokornyi tünettel rendelkezik. Ennek a tünetegyüttesnek a kezelése azonban késői stádiumban már nem olyan egyszerű!

Kezelési lehetőségek:
Rendszeres olvasóim már biztos kívülről fújhatják, hogy kedvenc szavam ha kezelésről beszélünk mindig a MEGELŐZÉS! Javasolt, főleg 40 éves kor felett, a csípőízület rendszeres állapotfelmérése, gyógytornásszal ,  szakemberrel ízületi és izomállapot vizsgálata, ez kiegészíthető képalkotó eljárással (pl. RTG ) is.
Ha a betegség már elindult, a tünetek jelentkeznek akkor sincs még késő, gyulladáscsökkentőkkel és mielőbbi célirányos mozgásterápia, gyógytorna végzésével, megtanulásával az állapot jól kezelhető, csökkennek a tünetek, javul az ízület állapota!
Későn felismert, vagy későn terápiára vett ízületnél már nehezebb a dolog, több okból is. Először, mert az ízületi felszín már olyan szinten deformálódott, hogy a nem visszaépíthető porcfelszín lekopása miatt a fájdalom állandósulhat, az izmok állapota gyengül, vagy feszessé válik, a mozgás beszűkül. Másodsorban pedig ott a tény, hogy a fájdalmas és kevéssé terhelhető érintett csípőizület terhelését a másik oldali végtag csípőízülete (vagy térdízülete) veszi át, ezáltal a másik oldalon is rohamosan elindítva a degeneratív folyamatot és az ízületi eróziót! Így a végeredmény akár mindkét alsó végtag fájdalma és deformitása, általánosan pedig a mozgásban jelentkező problémák, erőnlét csökkenése, járás komoly nehézsége alakulhat ki.
A gyógytorna  nagyon fontos része a terápiának, az izomegyensúly visszaállítása, a kondíció javítása, az ízület mozgásának újra elindítása a mozgás javulását és a fájdalom csökkenését eredményezi. Mindkét alsó végtag tornája, és változatos (hogy ne legyen egyoldalú a terhelés) erősítő és lazító gyakorlatok összeállításával gyors eredmény elérhető!
Legvégül meg kell említenem a műtéti lehetőséget, ami akkor szükséges, ha a porc fokozatos leépülése, degenerálódása olyan mértékben károsítja az anatómiai szerkezetet, ami már nagyon komoly, a mindennapokat és a normális életvitelt akadályozó állapotot hoz létre. A műtét előtt is érdemes egy kicsit edzeni, tonizálni az izmokat, hogy a rehabilitáció gyorsabb legyen a műtét után!

Megjegyzés:
Zárásként szeretném megemlíteni azokat a tényezőket amik esetén a csípő ízület állapota fokozott odafigyelést és karbantartást igényel:
családi halmozódás, tartós fizikai megterhelés, cukorbetegség, elhízás, baleset után ami a csípőízület körüli törést okozott, 40 év feletti, nő.
Ez egy fájdalmas, az életvitelt, mozgást erősen befolyásoló betegség, ezért nagyon fontos a kezelése. Mindennapi mozgással, legyen az akár séta, úszás, kerékpározás, gyógytorna sokat tehetünk a csípőizület állapotfenntartásáért.
Ne várjuk meg amíg fájdalom és tünethalmaz keseríti meg a mindennapokat, időben lépjünk a gyógyulás útjára!

Pap Andrea
andrea@papandrea.hu
www.papandrea.hu

A masszázsról

Bevezető:
A masszázsról mindenkinek kellemes zene, ellazulás, masszázskrém, mentolillat és feltöltődés jut eszébe. Ez így is van jól, hiszen általában a masszázs a napi munkától, stressztől feszessé váló izmok manuális lazítását jelenti, amitől könnyebbnek, frissebbnek, teljesebbnek érezzük magunkat.

Masszázs a gyógytornában:
Szinte minden mozgásterápiát kompletté tesz az, ha manuális terápiákat, masszázskezeléseket, vagy más alternatív terápiákat csatolunk hozzá! Gerinc kezelésénél, törések utáni rehabilitáció utolsó szakaszában, kötött-feszes ízületek mozgáskezelésénél, idegi és/vagy izomfájdalmaknál az aktív mozgáskezelés mellett mindenképpen javasolnám szakember által végzett masszázskezelés beiktatását! Amennyiben a gyógytornász vállalja (minden gyógytornász képzésében jelen van a svédmasszázs, a kötőszöveti masszázs és a szegmentmasszázs tananyaga) érdemes a masszázst beilleszteni a terápiába. A masszázs szerepe az izmok ellazításában, rugalmassá tételében, anyagcsere javításában és ezek által a fájdalom csökkentésben van. Megelőzésként is bátran alkalmazható, de azt nyomatékosítanom kell, hogy önmagában ez a technika nem elegendő az általános karban tartásra! Mellette az aktív mozgás mindenképpen ajánlott, mert hiába a masszázs, vagy egyéb ízületi manipulációs, illetve alternatív terápiák, ezek egyike sem helyettesíti a kontrollált, célirányos mozgáskezelést!

Masszázs általános hatásai:
Közvetlen hatásai a vénás keringés és a  nyirokáramlás befolyásolásában jelentkezik, mellette pedig fontos, hogy olyan reakciókat indít el a szervezetben amik a szervezet immunállapotát pozitívan befolyásolják, védekezését segítik, oxigén és tápanyag ellátását javítják. Különösen előnyös ez akkor, ha bármilyen sérülés miatt az izmok atrófiája (izomtömeg csökkenése) jön létre. Az izmok átgyúrása ugyanolyan fokú kapilláriskeringés-fokozódásra vezet, mint az aktív izommunka. Meg kell azonban jegyezni, hogy természetesen az aktív izommunkát, tornát, mozgást nem helyettesíti, akkor fogadható el egyedülálló terápiaként, ha az izmok egyáltalán nem mozdíthatóak idegi sérülés miatt (ekkor is kiegészíthető elektroterápiával!) Bizonyos fajtái és speciális masszázsterápiák a belső szervekre is hatnak, ezáltal azok speciális kezelésére is alkalmasak lehetnek.

Masszázs fajtái:
Gyógymasszázs:
1) Klasszikus (svéd) masszázs
2)Reflexzóna masszázs:
-szegmentmasszázs
-kötőszöveti masszázs
-periosteális masszázs
Sportmasszázs: Lehet tréning-, előkészítő-, és fáradtságmasszázs
Reflexzóna masszázs: talpon, kézen

A masszázs megfelelő alkalmazása:
A masszázs csak nyugodt környezetben, szakember által végzett célirányos kezeléssel végezhető jól! A Páciens és a Terapeuta bizalmon alapuló oldott kapcsolata nagyon fontos, ahogyan az is, hogy a mozgásterápia-masszázskezelés egyensúlya megmaradjon! A kezelések elosztása ajánlott 1/3ad- 2/3-ados arányban, vagy váltott órákkal, vagyis egy óra mozgás-, egy óra masszázs kezeléssel.
A masszázs általában együtt jár a bőr kipirulásával, izzadással, hőfokozódással, fokozott érzékenységgel egy rövid ideig. Ez azonban fél órán belül fokozatosan csökken, majd megszűnik.

Mindenkinek ajánlom a masszázst kiegészítő terápiaként és azt is, hogy amennyiben lehetséges ezt közvetlenül a gyógytornászával beszélje meg, mert senki más nem ismerheti úgy a betegségét, illetve anatómiai sajátosságait az adott területen, mint aki a mozgáskezelést is vezeti!

Pap Andrea
andrea@papandrea.hu
www.papandrea.hu

Új év, új kezdet

Bevezetés:
Új év, új kezdet? vagy Új év új kezdet! A bizonytalanságot az előbbi, a lelkes határozottságot az utóbbi mondat hűen tükrözi. Lao Ce szerint (a taoizmus megteremtője) ” Az ezer mérföldes utazás egyetlen lépéssel kezdődik” . Függetlenül attól, hogy ezt az egyetlen lépést mikor kívánjuk megtenni, az IGAZI első lépés mindig elhoz valami újat, érdekeset, élvezeteset, tapasztalatot, új utat és azzal új “tájat”, környezetet.
Ahogyan minden évben, úgy a tavalyiban és az ez éviben is várhatóak új eredmények, új eszközök, új terápiák, szemléletek egészségünk megőrzésére, vagy betegségek kezelésére. Mindig kíváncsian és élvezettel olvasom milyen hosszú és kitartó munka, kutatás előzi meg egy-egy terápia, mozgáskezelés, vagy tornaeszköz kidolgozását, hatásának bizonyítását, eredmények felsorakoztatását! Egyre több és hatékonyabb kezelés áll rendelkezésünkre a gyógytornában akár eszközös, akár manuálterápiás, akár aktív tornával kapcsolatos területet nézünk. Éppen ezért ezúton szeretném újra több dologra felhívni a figyelmet:

Megelőzés:
Általánosságban elmondható, hogy amíg valami nem nagyon fáj, nem nagyon kellemetlen, nem nagyon csúnya addig az emberek nagy része figyelmen kívül hagyja az elváltozásokat. De miért is kellene megvárni amíg ezek a dolgok idáig eljutnak? Ha elváltozást észlelünk, fájdalmat, diszkomfort érzést mindenképpen időben érdemes a mozgásterápiát elkezdeni ahhoz, hogy a későbbi komolyabb elváltozásokat megelőzzük! Gyógytornászként biztosan állíthatom, hogy életvezetési, életmódbeli, mozgással kapcsolatos és tornával teljessé tett tanácsokat, mozgásterápiákat könnyen elsajátítható, mindennapokra alkalmazható lehetőségeket megismerve szinte minden mozgásszervi probléma megelőzhető!

Napi torna:
Rendszeres, minden nap végzett gyakorlatokkal sokat tehetünk állapotunkért! Az a tévhit él általánosan, hogy a rendszeres torna nehéz dolog, rákészülést, időt igényel és felborítja a napi teendőket! Ez nem így van, ha minden nap csak egyes testrészek tornáját elvégezzük el, 15-20 percben egyszerű és célirányos gyakorlatokkal, kialakíthatunk egy olyan heti tervet ami észrevétlenül beépül mindennapjainkba, nem igényelnek hosszas készülődést, vagy sok időt!

Betegségek kezelése:
Ne hagyjuk a betegségeket fejünkre nőni! Minden mozgásszervi elváltozásnak létezik speciális terápiás kezelése! Mindenképpen szakemberhez forduljunk az olyan izom, ízületi-, vagy idegi eredetű problémákkal amik akár rövid távon is, de problémát okoznak, akadályozzák egyes napi tevékenység, munka , vagy a napi rutin elvégzését!
A betegség a test kommunikációja, arról beszél, hogy valami nincs rendben, terhelésben, erőnlétben, szerkezetben változtatás szükséges! Senki nem szereti, ha nem figyelnek arra amit mond, mi se fordítsuk el a fejünket  a testünk “szavaitól”! Szakember segítségével még könnyebben, gyorsabban feltárhatóak az okok, kezelhetőek a sérülések, problémák, gyorsabbá válik a rehabilitáció!

Mindenkinek kívánok 2010-re örömteli, egészségben, testi-lelki-szellemi harmóniában teljes boldog évet! Kezdjük most azt a bizonyos ELSŐ LÉPÉST!

Pap Andrea
andrea@papandrea.hu
www.papandrea.hu