Reumatoid arthritisről

Bevezető:
Érdekes hogy pont ez a téma hogyan nem került hamarabb a kezem alá, most is sugallatra és kérésre kezdtem el írni róla. Pedig a reuma témakörébe tartozó betegségek, illetve a reumathoid arthritis nagyon gyakori kórkép és terápiájában nagy szerepe van a fizioterápiás lehetőségeknek, a mozgásterápiának!

Oka és tünetei:
A reumatoid arthritis oka a tudomány jelen állása szerint nem meghatározható pontosan. A legelfogadottabb elmélet szerint a genetikai tényezők és valamilyen külső ágens (baktérium, vírus, ill. egyéb tényezők) együttesen okozzák azt, hogy a szervezet megtámadja saját kötőszöveti elemeit ezáltal az ízület gyulladását és előbb a porc, majd később a csont szerkezetének pusztulását okozza. Jellegzetes tünetei vannak amelyek eleinte lehetnek olyan enyhék is, hogy nem is tulajdonít a beteg jelentőséget neki. Ilyen pl: reggeli ízületi merevség (mozgatásra oldódik), piros, duzzadt ízületek,  fájdalmas, később már nyomásérzékeny ízületek, legvégül reumás csomók is kialakulhatnak.
A merev ízületet az okozza, hogy a gyulladás miatt megvastagszik az ízület belhártyája és folyadék is felhalmozódik. Ezután a környező izmok inai is begyulladhatnak, az inakon reumás csomók tovább csökkentik a mozgást, ez okozza a későbbiekben az ízületek rögzült deformitását. Az itt felsorolt tünetek valószínűleg elég ijesztőnek tűnhetnek az olvasónak, de persze ez a betegség a végállapotot csak hosszú idő után éri el és a megfelelő gyógyszeres-, (nagyon fontos része a terápiának) és mozgáskezeléssel szépen karban tartható! Ehhez persze szükséges a betegség kezdeti állapotban való felismerése, és a terápia korai kezdete!

Mozgásterápia, rehabilitáció:
Az aktív fájdalmas időszak alatt a legfontosabb a reumatológus orvos által felírt non-steroid gyógyszerek rendes szedése! Ezalatt az érintett ízület, ízületek ( általában a kéz és láb kisízületeivel kezdődik és jellemző legalább 3 ízület érintettsége) nyugalomba helyezése a legfontosabb a gyulladás visszahúzódásáig! Később a mozgásterápia egyre nagyobb részét képezi a kezelésnek, fontos a heti legalább 3-szor végzett speciális, egyénre szabott gyógytorna! Az ízületek állapotától függően először passzív (szakember által végzett átmozgatás) majd az aktív gyógytorna (önállóan végzett) a hatékony! Fontos, hogy a tornát a betegek mindig gyógytornász szakszerű mozgásterápiája alapján végezzék, mert ha nem megfelelő a mozgás tovább ronthatja az ízületek állapotát és növelheti a fájdalmat!
Ha a deformitás és a károsodás már olyan mértékű, hogy az a mozgásfunkciókat erősen befolyásolja, akkor sem szabad a gyógytornát kihagyni, mert ebben az esetben az elvesztett funkciók pótló mozgásait tudja a szakember segítségével megtanulni és kialakítani a Beteg.
Nagyon fontos, hogy a betegség kialakulása után életmódbeli változtatásokkal segítsük az ízület további gyulladásának elkerülését amennyire csak lehetséges! Ne terheljük az érintett ízületet, ne abban cipeljünk, láb érintettsége esetén a megfelelő cipő viselése fontos, a kéz csavaró, feszítő mozdulatai nem ajánlottak, ahogyan a labdaszorítgatás, kézi súlyzó emelés, markolás sem ajánlott, mert ezek a mozdulatok a kéz feszítő oldalán lévő izmokat nyújtják, húzzák, pedig pont ezen az oldalon károsodottak már az izmok inai a gyulladás miatt! Alapvetőleg elmondható, hogy semmilyen feszítés és túl intenzív nyújtás nem ajánlott, bár a fájdalom miatt a Betegek ezeket a mozdulatokat amúgy is kerülik, főleg a kezdeti fájdalmas, gyulladásos szakaszban.

Érdekesség:
Az alábbi pár mondatot azon Pácienseknek és olvasóknak ajánlom akik nyitottak a lelki és ezoterikus dolgokra, de érdekes és elgondolkodtató lehet azok számára is, akik racionálisabbak. Egy online magazin cikkjei között olvastam a következő párhuzamot a betegség lelki és fizikai összefüggése között:
“A legtöbb ember a betegsége kialakulása előtt roppant mozgékony és aktív volt, túlságosan is talán. Maximalista, önkritikus, nagy elvárásokkal viseltet önmagával szemben. Fáradhatatlanul tevékenykedett és sokszor magát is háttérbe helyezte. A gyulladás a nyugalmat és a pihenést erőlteti rá, és felhívja a figyelmet a túlhajszoltságra!”
Ezzel a rövid kis részlettel arra szeretném felhívni a figyelmet, hogy nagyon fontos az aktivitás és pihenés egyensúlya, a tevékenykedés és a relaxáció harmóniája! Az egészséges élethez és a betegségek lehetőség szerinti elkerüléséhez fontos hogy odafigyeljünk testünk jelzéseire és hagyjunk elegendő időt arra, hogy kimerített energiatartalékaink kellőképpen feltöltődhessenek!

Pap Andrea
andrea@papandrea.hu
www.papandrea.hu

Karácsonyi bejegyzés

Nem volt szándékomban most esettanulmányt, kórtörténeti elemzést írni, vagy valamelyik gyógytornához kapcsolódó mozgásterápiát tételesen levezetni…bár sok minden van még amiről a szakmán belül írni szeretnék és remélem sok értékes információt és tanácsot tudok ezekkel nyújtani! Ezúttal szeretnék olyan bejegyzéssel szolgálni ami egy kicsit az Ünnephez kötődik. Ahhoz az érzéshez, hangulathoz ami a héten körülvesz bennünket. Ahogy közeledik az év vége, ahogy a család, és a karácsonyi készülődés kerül előtérbe, úgy kezdünk általában egy kicsit áthangolódni, mérlegelni számot vetni, elmerengeni. Értékeljük a mögöttünk álló évet, jó és rossz döntéseinket, életünket, egészségünket, kapcsolatainkat.

Itt a számvetések, fogadalmak ideje! Miért ne illesszük bele a lehetőleg hosszú és egészséges életmódhoz segítő listába a mozgást, a tudatosabb életmódot! Persze az fontos, hogy ne csak fogadalom maradjon amit most így egy kis pihenés, kikapcsolódás, feltöltődés után elhatároztunk, hanem tartsunk is ki mellette, a cél legyen elérhető, megvalósítható! Kezdjük és folytassuk az Új Évet egy jól kidolgozott, fokozatosan erősödő tornatervvel, csökkentve ezzel a már meglévő ízületi-,izom-, vagy idegi eredetű fájdalmakat! Legyen meg az elhatározás, a kitartás és a céltudat bűvös hármasa és úgy fog beépülni a mozgás az életünkbe hogy szinte észre sem vesszük! Mindegy hogy kisebb vagy nagyobb, hosszabb vagy rövidebb tornát tudunk elvégezni. Ez mindig az alapbetegségtől és az éppen aktuális egészségi állapottól függ. A lényeg hogy ne maradjon el a mindennapi mozgás és az hogy foglalkozzunk a testünkkel! Vigyázat a következő héten az evés mértékével is, az amúgy is fájó ízületeket, általános gyengeséget, vagy beszűkült ízületi mozgást ne tetézzük még tovább súlyfelesleggel, vagy mozgásszegénységgel!

A pihenés és mozgás harmóniáját ne feledjék/feledjétek a következő héten sem! Kívánok ezúton minden kedves Páciensemnek, Barátomnak Nagyon Boldog Karácsonyt, Békés és Boldog Ünnepet! Az alábbi idézettel pedig szeretnék a jövő évi új kezdéshez és az idei pozitívumok megtartásához erőt kívánni!
“Valahányszor elindulsz otthonról húzd be az állad, emeld fel a fejed, és szívd tele a tüdőd levegővel, idd be a napfényt, köszöntsd mosolyogva a barátaidat, és szívvel-lélekkel szoríts mindenkivel kezet. Ne félj attól, hogy félreértenek, és egy pillanatig se törődj az ellenségeiddel. Döntsd el határozottan mi a szándékod, aztán pedig egyenesen törj a cél felé. Legyen szemed előtt a magasztos cél amit kitűztél magad elé-és akkor egy idő múlva észreveszed, hogy öntudatlanul is megragadod azokat a lehetőségeket, amelyek vágyaid teljesüléséhez szükségesek, ugyanúgy ahogy a korallállatka kiválasztja a tenger habjaiból mindazt amire szüksége van. Képzeld önmagadat annak a tehetséges, komoly, hasznos embernek aki lenni akarsz, és ez a gondolat óráról órára jobban átalakít majd, hogy saját eszményedet megközelítsd…A gondolat minden, őrizd meg e a helyes lelki magatartást: a bátorság, az őszinteség, a jó kedély szellemét. A gondolkozás szinte alkotás. Minden jó dolognak a vágy a szülője, és minden őszinte imádságot meghallgat az ég. Olyanokká leszünk amilyenekké szívünk mélyén lenni szeretnénk. ”  (Elbert Hubbard)

Pap Andrea
andrea@papandrea.hu
www.papandrea.hu

Család szerepe a gyógytornában

Család és gyógytorna:

Ahogy közelednek az ünnepek , ahogy rövidülnek a nappalok, úgy lesz minden évben egyre családiasabb az otthoni légkör ebben a hónapban. Ez a legtöbb helyen így van, ahol pedig beteg ember, vagy gyógyulásra szoruló él, ott ez talán minden más helynél jobban érződik, látszik.

Gyógytornászként sok betegséggel, akut vagy krónikus problémával találkozom és minden esetben a kezelt személy mellett látom a családját, az életét, a környezetében élőket is. A Páciens kezelésében, gyógyulásában, javulásában együtt vagyunk jelen, együtt veszünk részt a lehetőség szerinti segítésből. Amíg én szakmai segítségemmel, tornatervekkel, terápiás tervvel, majd azok megtanításával és kontrollált gyógytorna  tartásával segítem a Páciens gyógyulását, addig a család, hozzátartozók és barátok fontos részét képezik ugyanúgy a kezelés hatékonyságának! A terápia nagyban függ a Beteg pozitív életszemléletétől, gyógyulni akarásától és a megfelelően alkalmazott gyógytornától, a Terapeuta kellő felkészültségétől, személyiségétől, célirányos gyógytornájától és a jól összeállított mozgásterápiától, de a háttérben, láthatóbban, vagy inkább láthatatlanul  feleségek, férjek, gyerekek, unokák, barátok, kollégák adják gondoskodásukat, bizalmukat, hitüket, fizikai és lelki erejüket ahhoz, hogy a Páciens gyorsabban és a lehető legjobban felépüljön. Láttam már évek óta lelkiismeretesen segítő  férjet, hetek óta párja lábgipszét pingáló barátnőt, főző, mosó, bevásárló nagymamát. Az is fontos és sokat jelentő, ha a szomszéd csak úgy a köszönet igénye nélkül leviszi az ajtó elé kirakott szemetes zsákot, hogy annyival is könnyebb legyen a családnak.

Az hogy a környezet segítő szándéka a Beteg felé megnyilvánul, amiatt is motiváló lehet, mert célt és értelmet mutat a mielőbbi gyógyuláshoz, a gyógytorna szorgalmasabb végzéséhez, a mozgásterápia szükség esetén hosszú távú alkalmazásához. Gyógytornászként ha valakivel sok ideje dolgozom együtt a kapcsolat mélyül és egyre őszintébbé válik, sokszor látok mélypontokat, hullámvölgyeket, amikről a Páciensek őszintén beszámolnak, tanácsért, megoldásért fordulnak hozzám. Ilyenkor elengedhetetlen a család, vagy hozzátartozók szerepe, hogy az általam javasolt terápiát, gyógytornát, kezeléseket akkor is segítsék a Betegnek, ha én nem lehetek ott, és hitükkel, ölelésükkel, biztatásukkal kiteljesítsék a gyógyítás lehetőségének körét, segítsenek szem előtt tartani a célt!

Ezúton szeretném megköszönni minden páciensem minden kedves hozzátartozójának, segítőjének, ápolójának azt a kitartást, türelmet és odafigyelést amivel munkámat, a betegeim gyógyulását, a gyógytornát és a minél teljesebb rehabilitációt segítik! Kívánok mindenkinek boldog, nevetésben gazdag készülődést a karácsonyra, és persze továbbra se felejtsük a mozgást és a tornát, végezzük kitartással és örömmel!

Pap Andrea
andrea@papandrea.hu
www.papandrea.hu

Csontritkulás mozgásterápiája

Bevezető:
Több okból jutott eszembe ezt a témát megemlíteni és néhány javaslatot tenni ahhoz, hogy a csontritkulás (osteoporosis) elkerülhető, vagy megfelelően kezelhető legyen! Az egyik az, hogy a fagyos idő közeledtével sajnos újra növekszik majd az elesés, elcsúszás következtében keletkezett törések száma, a másik pedig hogy mostanában feltűnt, a fiatalabb korosztály számára mennyire idegen ez a téma! Előfordul, hogy ha szóba kerül miért is fontos a mozgás fiatal korban is rendszeresen, a csontritkulásra mint lehetőségre csak legyintés és mosoly a válasz, pedig ez a betegség mindkét nemnél, bármelyik életkorban előfordulhat!

Mi a csontritkulás?
A csontritkulás alatt azt az állapotot értjük amikor a csontok ásvány-anyag tartalma és rugalmassága kóros mértékig csökken. Elsődleges okai lehetnek például a sovány testalkat, helytelen táplálkozás, dohányzás, változó kor, kevés mozgás és persze fontosak a genetikai tényezők. A csontritkulás előfordulhat más esetben is, másodlagosan, például tartós mozdulatlanság miatt amit betegség miatti hosszan tartó fekvés okoz, tartós gipszrögzítés (törés utáni kezelés című blog bejegyzésben már említettem milyen fontos a rögzítés alatt is a mozgáskezelés), sokízületi gyulladás, belgyógyászati betegségek.

Terápia:
A csontritkulás betegség! Lassan és csendben kialakuló betegség és igaz, hogy vannak fokozatai, de ha nem kezelik, illetve ha nem veszik időben észre akkor a csontok törése jöhet létre, súlyos esetben akár a csigolyák spontán törése is! (természetesen ez már egy súlyos, kezeletlen állapot oka lehet)
Terápiája elsődlegesen a megelőzés, amely az étrend átalakításából, gyógyszeres kezelésből és mozgásterápiából tevődik össze. A mozgásterápia, torna és gyógytorna nagyon fontos része a kezelésnek! A mozgás izom-összehúzódást hoz létre amely inger a csontokra mert az izmok ott tapadnak. Az izmok összehúzódása javítja a vérellátást, ezáltal a csontépítéshez szükséges ásványi anyagok beépülését biztosítja a szállításon át. A fizikai igénybevétel egy olyan inger amely a csontszerkezet terhelésén keresztül a csonttömeg növekedését eredményezi!
Eszközös tornák még jobban fokozzák a torna hatékonyságát, de túl nagy terhelés nem javasolt a már kialakult osteoporosis esetén, mert növeli a sérülések, törések esélyét! Használható bátran gumiszalag, kis súlyzó, vagy eszköz nélküli, csak izomfeszítéssel végzett torna, ez is kedvező eredményt mutat!
A mozgás hiánya az izmok leépülését eredményezi, a fentiek olvasása után már könnyen elképzelhető miként okoz problémát és hogyan vezet a csonttömeg vesztéséhez, és a csontszerkezet leépüléséhez.
Érdekes, hogy a csontritkulás ténye és előfordulásának gyakorisága inkább az idősebbek számára nyílvánvaló pedig ha a fiatalabb korosztály köreiben is többször és több formában kerülne ismertetésre akkor hatékonyabb lehetne a megelőzés, sok ember kímélhetné meg magát a következményektől időskorra!

Gyógytornász feladata:
Noha leginkább a már kialakult csontritkulás kezelésével találkozom, a megelőzésre is nagy hangsúlyt szeretnék fektetni, emiatt ezúton is felhívnám a figyelmet arra, hogy a környezetében élő gyermekek, fiatalok  minél hamarabb értesülhessenek a lehetséges kockázatokról, ha a mozgás hiánya fenn áll a mindennapokban!
A már kialakult enyhébb vagy súlyosabb osteoporosis gyógytornája nagyon fontos és az is, hogy mindig a betegség állapotának megfelelő gyógytornát kapja az illető! Ez természetesen akkor a legbiztosabb ha egy állapotfelmérést után a gyógytornász a Pácienssel együtt összeállítja a súlyosságnak megfelelő mozgásterápiát. A tornagyakorlatok összeállításánál fontos hogy eszközös, vagy anélküli lehet e a torna, illetve hogy milyen eszköz és milyen erősségű torna javasolt. Nagyon fontos a betegség alatt az izomerő megtartása, a tartás javítása és a mozgás szabadságának megőrzése! Érdekes tény, hogy a betegség miatt (főleg a súlyosabb, vagy már törést szenvedett Betegeknél) a mozgás bátortalanabb lesz, korlátozódik, beszűkül. Kialakul egy pszichés korlát is, bizonytalanság, csökkenő magabiztosság, amit a gyógytorna kellően fokozatos és jól összeállított tornaterv esetén nagyon szépen javít, újra magabiztosságot ad, visszaadhatja az örömet és az életkedvet!

Figyeljünk a mozgásunkra és testünkre! Vigyázzunk a velünk együtt élő szerkezetre annak minden hiányosságával és teljességével együtt, hogy a lehető legtöbbet hozhassuk ki magunkból!

Pap Andrea
andrea@papandrea.hu
www.papandrea.hu

Gyógytornász tanácsai télire

Bár az időjárás nem mindig azt mutatja, de így december elején azért már bátran kijelenthetjük, hogy a télben járunk. Lassan de biztosan az őszies napos órák egyre ritkábbak lesznek, és esélyünk nyílik az igazi tél arcát is megtekinteni minden pozitívumával és negatívumával egyaránt!
Éppen ezért most szeretnék néhány aktuális tanácsot adni, hogy a hidegben és a nyirkos nedves időben, valamint a viszonylagos szobafogságban se apadjon kedvünk a mozgáshoz, és ahhoz is szeretnék segíteni, hogy miként védhetjük egészségünket, vagy hogyan ne rontsuk állapotunkat az elkövetkező hónapokban!

Ízületek védelme:
Biztosan sokszor hallotta már mindenki milyen fontos a meleg ruha, sapka, sál, kesztyű a téli hónapok alatt a hideg elleni védelemhez. Pont ezért talán már el is siklik a fülünk mellett ha erről esik szó. Pedig az ízületek védelme valóban nagyon fontos! A kéz ízületeinek védelme nem merül ki a kabát zsebébe dugott ujjakon, és a térd melegen tartása is szem előtt tartva kell legyen! Nadrág alá is hasznos a térdet is takaró hosszú szárú zokni, vagy harisnya, illetve szoknyához a vastag kifejezetten télre használatos harisnyák, amik már szinte bárhol kaphatóak! Ne felejtsük el otthon sem a megfelelő öltözetet, mert hiába  a fűtött szoba ,az ízületek a kinti légnyomás változást is érzékelik, a nyirkos levegőre is reagálnak ,akkor is ha ki sem mozdulunk a szobából! Gondoljuk csak el, hogy is lehetne az, hogy valaki a térdében, vagy a vállaiban érzi az időjárást!

Vénák védelmében:
Milyen jól esik hazaérés után átfázva egy kád forró vízbe ülni, vagy forró zuhanyt venni! Vigyázat, a vénák nem megfelelő állapota ilyenkor hamarabb jelentkezik, a már meglévő vénás betegségek télen sem alszanak! Ha nem akarjuk a forró fürdő kényelmét kihagyni akkor kádban üléskor a lábakat tegyük ki a kád szélére, vagy támasszuk fel kicsit hajlítva a kád végéhez. Zuhanyozáskor a forró vizet ne irányítsuk közvetlenül a lábakra, a lábfejekre se hosszú ideig, inkább hagyjuk, hogy a lecsorgó víz fokozatosan melegítse át őket! Fontos még megemlíteni a harisnyák és szoros zoknik okozta problémákat, ha azok elszorítják a bokát, vagy a térdhajlatot!

Gerinc problémáknál:
A fentiek után már nem szeretnék hosszan regélni arról, hogy milyen fontos, a megfelelő ruházat ahhoz, hogy  a derekunk fedve legyen. Nyugodtan használhatunk külön derék melegítőt is, főleg szabadtéri tartózkodáshoz, sporthoz, túrázáshoz! Külön megemlíteném, hogy a téli időszak egészen más oldalról megközelítve is hátrányos lehet a gerinc számára, ez pedig a viszonylagos mozgásszegénység. Rövidebb nappalok miatt kicsit többet tartózkodva otthon, többet ülve, vagy feküdve a gerincünk egy idő után jelezhet fájdalommal, vagy kellemetlen érzéssel! Ezért fontos az otthoni rendszeres torna , vagy az, hogy ne hagyjuk ki a már napi rendbe beiktatott gyógytornát ! Feldobhatjuk a tornát eszközökkel is mint például gimnasztikai labda (óriáslabda), gumiszalagok (különböző szín különböző erősség), dinamikus párnák, kis súlyú kar- lábsúlyok, gumilabda! A helyes torna megtanulásához és végzéséhez mindenképpen javaslom gyógytornász segítségét és tanácsait!

Baba Mama torna:
Egy előző blogban már említettem a kisgyermekek mozgásának fejlesztését, ami otthoni körülmények között is jól végezhető. Ilyenkor, amikor egy kicsit bezártabb időszak következik még aktuálisabbá válik az, hogy ne nézzük tétlenül az esőt és hideget az ablakból és unatkozó gyermeket a szobában, hanem közös célirányos tornával kellemeset kötjük össze a hasznossal! A gyermek fejlődik is,energiát is használ és jó hangulatú közös programot él át!

Légzőtorna:
Végül megemlíteném még röviden, hogy ne felejtsünk el a sok rétegű ruha, sál, kabát alatt ,vagy otthon a fotelban gömbölyödve levegőt is venni! Mély légvételű légzőtornával a tüdőnknek is segítünk megfelelő állapotban maradni! Legjobb időszak a reggel amikor ablakot nyitva szellőztetünk kicsit, vagy este egy rövid séta közben! Változatos és hatásos légzőtornához szintén javaslom gyógytornász segítségét, mert helyesen lélegezni és jól légzőtornázni is meg kell tanulni!

Mindenkinek kívánok kellemes téli napokat, és ezalatt is élvezetes tornázást!

Pap Andrea
andrea@papandrea.hu
www.papandrea.hu